Vega – Battlelines | CD

Manfred Werger | 12 september 2023

Frontiers Music Srl. is al bijna drie decennia het Italiaanse uithangbord voor de melodieuze rock -en metalbands van weleer en van nu. Een maandelijkse stroom van releases laat zien dat het label flink in beweging is. Het aantal bands dat echt onderscheidend is, valt wat tegen, maar Vega is wel zo’n naam. ‘Battlelines’, het achtste meesterwerk van deze Britse band, maakt hier toeren in de mediaspeler. Een sterke release!

Serafino Perugiano, de eigenaar van Frontiers, is de man, die nieuw leven blies in de uitgerangeerde rockers van de jaren ’80. De metal en de AOR van toen kreeg een nieuwe kans. De laatste jaren is het label in zijn grote output ook innovatief, door de zoektocht naar nieuwe wegen. Met succes, want het aantal sterke progrockbands, symfo-metalbands en klassieke metalacts is enorm gestegen. De melodieuze rock voert nog wel de boventoon en met Vega zitten we ook in de voorhoede.

De Britse band (uit Worcestershire) bestaat sinds 2009 en vanaf het debuut timmert men flink aan de weg. De spil van deze band bevatte wel wat bekende namen: James en Tom Martin, waren de broertjes, die voor een enorm groot aantal acts uit het genre componeerden en produceerden (o.a. ook voor de Nederlandse zangeres Do). En zanger Nick Workman startte zijn loopbaan bij het sterke Kick, Wildkard en Eden.

‘Battlelines’ is de nieuwste plaat van de band. Opvallend: de broertjes Martin zijn vertrokken naar Nitrate, de Britse melodic rock act uit Nottingham. De band heeft wel een ervaren vervanging opgetrommeld, met nieuwe krachten als drummer Pete Newdeck en Worcester’s bass pride Mart Trail. De plaat start ijzersterk, met lekkere powerrock, sterke zang en gitaren, ‘Heroes And Zeros’, ‘Killers’ en het’ Battlelines’ spatten van de plaat af.

De lekkere riffs van voormalig Inglorious gitarist Billy Taylor en Marcus Thurston doen denken aan een stevige Def Leppard, de volle en open productie van Pete Newdeck is krachtig en transparant. ‘Love To Hate You‘ en het moderne ‘Don’t Let Them See You Bleed’ houden het puike niveau vast. ‘Embrace The Grey’ is veelzijdig en luidt een viertal pakkende, wat klassiekere rocktracks in met referenties aan het vroegere werk ten tijde van ‘Who We Are’ (2016) , het puike ‘Stereo Messiah’ (2014), Jeff Scott Soto en de Scandinavische melodieuze rockers. ‘God Save The Queen’ is een lekkere stamper met een bijtend gitaartje en de afsluiter ‘Gotta Be You’ is een powervolle kuitenbijter!

Na bijna 50 minuten eindigt de plaat. De koers is wat steviger. De melodie en de krachtige output zijn gebleven, Vega toert in de UK tot het einde van oktober ter promotie van deze plaat. Hopelijk volgt een aantal optredens in West-Europa? Op basis van deze ‘Battlelines’ krijgen we iets gaafs te horen en te zien! Luistertipje!

01. Heros and Zeros Lyrics 4:18
02. Killers 4:16
03. Battlelines 4:20