Various Artists - The Years Around The Wizard | CD

Erik van Dijk | 28 februari 2023

Een compilatie CD, normaal ben ik niet zo’n fan van dit soort uitgaves en ga ik bij interesse eerst voor de originele uitgave. Soms valt er iets op de deurmat dat wel interessant is en in dit geval is dit ‘The Years Around The Wizard’. Een uitgave op drie CD’s rond de Nederlandse cultband Dark Wizard.

Het initiatief voor deze compilatie CD komt van Egbert Berenst. Aanvankelijk was het idee om een boek te schrijven over dat wat plaatsvond vanaf de jaren 70 tot de beginjaren 90 in en rond het Overijsselse Vroomshoop. Uiteindelijk werd het een CD met o.a. bands als Bliand, Dust, Exit, Crummy, Illussion, Black Sun en Revenge. Headbangers Records / Big Bad Wolf Records brachten het stukje nostalgie uit.

Op het eerste schijfje vinden we Bliand, de band bracht eind jaren 70 een eerste demo en een tweede verscheen in 1983 waarna de band verder zou gaan als Dark Wizard. Lekker rockende songs als ‘Keep on loving me’, ‘King Clark’ en ‘Mercy’ nemen je mee naar de oorsprong van de vaderlandse heavy metal. Een vermakelijk reisje geïnspireerd door de NWOBHM stroming overgewaaid van over de Noordzee.

Op CD 2 vinden we Dust en wel met negen nummers. Lekkere rechttoe rechtaan, up tempo heavy metal met de fijne vrouwelijke vocalen van Heleen Heine. Fijne nummers als ‘Ashes To Ashes, Dust To Dust’ en ‘You Better Run’. De laatste vier nummers op deze CD komen van Exit en ook hier vinden we met Aletta Berkhof een vrouwelijke vocalist. Muzikaal ligt de nadruk op het gitaarspel van Hans Pol en Marcel Hop, luister naar ‘Freedom Fighter’ en je begrijpt wat ik bedoel.

De derde CD opent met drie nummers van Crummy en brengt ons terug naar de jaren 70. Wat we hier voorgeschoteld krijgen is meer blues rock georiënteerd. Solide gitaarwerk en vermakelijke tracks live gespeeld, muzikaal weet de band mij verder niet te boeien, maar goed ik ben dan ook een heavy metal liefhebber. Illusion, met vijf nummers op deze CD, stamt uit de eind jaren 70 en ook hier horen we Berto van Veen als zanger. Lekker rockende songs met blues invloeden, het gitaarwerk van Bert Prins is sterk getuige het solowerk in de nummers.

Black Sun is beduidend heavier. De band valt op door het goede gitaarspel en solo’s van de in 2016 overleden Hans Pol. Het tempo ligt lekker hoog en met name het nummer ‘Dirty Old Man’ spreekt aan, De laatste twee nummers op het schijfje zijn voor Revenge en zoals de naam al doet vermoeden krijgen we hier stevige heavy metal voorgeschoteld. Heleen Heine vinden we weer achter de microfoon en met name ‘Evil’ is een heerlijke up tempo track.

De productie mag dan wel eens te wensen overlaten, maar dat is inherent met het digitaliseren van cassettes. Nostalgie is hier het toverwoord en een collector item is deze dikke 3 CD verzamelaar zeker, temeer daar van deze bands nagenoeg niets te vinden is op het web.Aanrader voor liefhebbers van Dark Wizard en voor mensen met gevoel voor historie.

Uitgever: Headbangers Records / Big Bad Wolf Records

Line up Bliand:
Bass – Henk Kamermans