Vandenberg - Sin | CD

Manfred Werger | 27 augustus 2023

Adriaan van den Berg? Iedereen kent deze boomlange, geboren Hagenees als muzikant, producent en kunstschilder onder de artiestennaam Adje Vandenberg. Deze achternaam is ook de naam van zijn band. Vandenberg zit inmiddels in de achtste line-up en de nieuwe plaat ‘Sin’ maakt rondjes op de draaitafel, we beluisteren dit vaderlands top product.

Vandenberg verrees uit de bands Teaser, Mother of Pearl en Treshold in 1980. Adje schreef de teksten, de muziek en hij ontwierp het artwork van de band. Een demo van de band belandde bij Atlantic-baas Phil Carson en zaken konden professioneel worden aangepakt. Met radio-icoon Kees Baars als manager, een heuse studio van Jimmy Page voor de opnames en kleine tours in de VS, Japan, Nederland en Duitsland groeide Vandenberg uit tot een ware subtopper. Eerlijk is eerlijk, ik geniet van het antieke plaatwerk van deze band en het muzikale vakmanschap van Bert Heerink, Dick Kemper, Jos Zomer en Adje himself.

In 1986 was het voorbij, Adje Vandenberg trad toe tot de internationale topper Whitesnake en bleef daar van 1987 tot en met 1997, met een tussenpauze van drie jaar. Met Whitesnake groeide Adje uit tot een blikvanger: internationale hits, megatours en een artistieke inbreng. Na die muzikale periode was het stil rondom Adje. Een heropname in 2004 van de Vandenberg-single ‘Burning Heart’ en een uitgave van een ‘Best Of Vandenberg’ betekenden de herstart van de band activiteiten. Adje koos voor een nieuwe line-up én een nieuwe naam Vandenberg’s Moonkings, die tussen 2014 en 2019 actief was.

Na de Corona uitbraak wilde Vandenberg een doorstart maken met zijn oorspronkelijke bandnaam, een nieuwe samenstelling en een alleskunner op zang, Ronnie Romero, bekend van

Rainbow, Michael Schenker, Elegant Weapons, Lords of Black en Sunstorm. Een nieuwe plaat deed het erg goed, ondanks het ontbreken van een uitgebreide tour. In oktober 2021 nam topzanger Mats Levén (Yngwie Malmsteen, Therion, Candlemass, Treat en Swedish Erotica) Romero’s plaats in. ‘Sin’ is de eerste plaat met hem.

Degene, die de wat uitgekiende, bluesy hardrock van Vandenberg’s prille periode verwacht, komt bedrogen uit. Met een volle productie van Bob Marlette (o.m. Ozzy Osbourne, Alice Cooper), een smerig harde, strakke ritmesectie van Koen Herfst en Randy van der Elsen (o.m. bekend van Tank), een ijzersterke zanger en het typische Vandenberg gitaarwerk in een zeer stevig jasje raakt Vandenberg meer de keiharde opvolger van de ‘Slip Of The Tongue’-era van Whitesnake. De titelsong (met een referentie aan Whitesnake’s Judgement Day en Led Zeppelin), ‘House Of Fire’ en de gave opener ‘Thunder And Lightning’ hebben die dikke onderlaag van de late Deep Purple en de Coverdale songs uit de jaren’80. Maar de nieuwe Vandenberg biedt meer: ‘Hit The Ground Running’ is een geweldig nummer, pijlsnel met hints van John Sykes, ‘Burning Skies’ heeft een mooie groove, ook ‘Light It Up’ is traditionele hardrock met een pakkende vibe. Vandenberg eindigt de plaat met ‘Baby You’ve Changed’, een wat obligate ballade, emotioneel, maar zeker niet groots. Het trage, diepe ‘Out Of The Shadows‘ volgt met de growls van Mats Levén en de zware instrumentale inbreng hebben hints van Levén’s Candlemass en Therion periode.

Na bijna 41 minuten is de plaat voorbij, jammer eigenlijk. Tja, wat kan ik zeggen: Het beste Whitesnake album sinds ‘Slip Of The Tongue’? Het beste album van Vandenberg sinds ‘Heading For A Storm’ uit 1983? Bijna, zou je denken. Feit is wel dat ‘Sin’ een duidelijk andere Vandenberg laat horen dan de classic uit de jaren ’80, ook al is de hoes wat ouderwets en duiken de haaien van de hoes uit 1983 op in het nieuwe artwork. Het is jammer dat de plaat aan het einde wat afzwakt, maar Vandenberg mag trots zijn op deze vijfde knaller van formaat! Check this out!

01. Thunder and Lightning 4:20
02. House on Fire 3:52
03. Sin 6:56