U.D.O. - Touchdown | CD

Erik van Dijk | 16 augustus 2023

Wie dacht dat het na het laatste album ‘Game Over’ afgelopen was met de actieve carrière van de inmiddels 71 jarige Udo Dirkschneider komt bedrogen uit. Het voormalige Accept icoon gaat gewoon door en twee jaar na het verschijnen van het laatste album brengt U.D.O. met ‘Touchdown’ weer een nieuw album. Het album verschijnt op 25 augustus via Atomic Fire Records.

Udo Dirkschneider lijkt vooralsnog niet te stoppen, niet alleen worden we weer getrakteerd op een nieuw album, vorig jaar verscheen ook nog eens het cover album ‘My Way’. Herr Dirkschneider lijkt er vooralsnog geen genoeg van te krijgen. Ten opzichte van het laatste album ‘Game Over’ zien we één wijziging in de line up. Voormalig Accept bassist Peter Baltes, ook al betrokken bij het project Dirkschneider & the Old Gang, is weer verenigd met Udo. Daarnaast vinden zoonlief Sven achter de drums en zijn Andrey Smirnov en Fabian “Dee” Dammers de bekende gezichten op gitaar.

‘Touchdown’ telt maar liefst elf nummers, waar Martin Pfeiffer verantwoordelijk was voor de productie en mix en Stefan Kaufmann de mastering voor zijn rekening nam. Het artwork, waar een American football geïllustreerd is, komt van de hand van Martin Häusler. Het album opent met ‘Isolation Man’ en het is meteen duidelijk met wie we hier te maken hebben. De vocalen van Udo Dirkschneider worden door de jaren heen rauwer, maar zijn niet te miskennen. Muzikaal is het nummer ook volgens verwachtingen, een lekkere heavy riff met verzorgde solo’s van het gitaren tandem Andrey Smirnov en Fabian “Dee” Dammers.

Ook het vervolg kent geen echte verrassingen, solide heavy nummers en instrumentaal sterk. Opvallend is wel de geweldige solo in het nummer ‘Fight For The Right’, en ook de sterke vocalen in het nummer ‘Forever Free’ mogen gehoord worden.

Verder opvallende nummers zijn ‘Sad Man’s Show’,‘The Betrayer’ met beukende drums van Sven Dirkschneider en het lekkere heavy ‘Touchdown’. Het afsluitende ‘Touchdown’ is een lekker snel nummer met een wat catchy refrein, de solo’s zijn weer voortreffelijk.

Het 18de U.D.O. album ‘Touchdown’ is oerdegelijk, maar wordt voornamelijk gedragen door het gitaren tandem en een solide ritmesectie, waar de vocalen van Herr Dirkschneider er door de jaren heen er niet beter op worden, maar toch iets van nostalgie oproepen.

01. Isolation Man 4:51
02. The Flood 4:04
03. The Double Dealer’s Club 3:34