Trastorned - Into the Void | CD

Erik van Dijk | 20 januari 2023

Trastorned is een blackened thrash metal band uit Chili ontstaan in 2009. Tot 2014 beperkte de muzikale bijdrage zich tot een drietal demo’s, maar de twee singles die in 2019 en 2020 verschenen zorgde voor de nodige aandacht. De band uit Santiago tekende bij Dying Victims Productions en dit resulteert in het debuutalbum ‘Into the Void’ dat op 27 januari verschijnt.

Soms vraag je jezelf af waarom een band niet eerder opvalt en een podium krijgt, zo ook Trastorned. Wanneer we luisteren naar de eerste twee nummers van het album, ‘Witch Hunt’ en ‘Metal Violence’ welke oorspronkelijk afkomstig zijn van de demo ‘Witching Demo!’ uit 2014, hoor je behalve snelle thrashers ongekende muzikaliteit. Snelle en sterke gitaarriffs en met name in ‘Metal Violence’ hoor je sterke en uitdagende basloopjes. De vocalen van Fist Banger Lonza zijn lekker agressief en passen perfect in het plaatje.

Trastorned beukt door met nieuwe nummers als ‘Black Fire’ en gooit er bij ‘Miasma of Death’ zelfs een tandje bij. Snelle en sterke thrashers waarbij je muzikaal steeds weer dingen blijft ontdekken, zoals bijvoorbeeld de solo van Felipe González in Miasma of Death’, klasse! Ook titelnummer ‘Into the Void’ is een snel nummer, weliswaar wat eenvoudiger van opzet, maar ook hier is goed naar te luisteren.

‘Dreadful Fate – Interlude’ is het eerste rustpuntje, een muzikaal intermezzo waaruit eens te meer de muzikaliteit van de heren blijkt. Leuk, maar met iets meer dan vier minuten op de klok, voor mij iets te lang. Met ‘Insanity’ en het afsluitende ‘Reborn Through Hate’ wordt de draad weer opgepakt en krijgen we weer snelle thrash metal nummers voor de kiezen.

Trastorned’s debuutalbum ‘Into the Void’ is een heerlijke plaat geworden. Heerlijk snelle thrash metal songs gemaakt door muzikanten die weten waar het om gaat en een uitstekende muzikaliteit ten toon spreiden. Grootste tegenvaller is de speeltijd van een half uur, ik had wel wat meer willen horen. ‘Into the Void’ verschijnt op 27 januari op 2 kleuren vinyl, op CD en digitaal. Een absolute aanrader!

01. Witch Hunt 03:56
02. Metal Violence 03:06
03. Black Fire 03:21