Toxik - Dis Morta | CD

Alex Thrasher | 1 augustus 2022

De jaren tachtig stonden niet alleen in het teken van de opkomst van de New Wave of British Heavy Metal (met bands als Iron Maiden, Saxon, Def Leppard en Tygers of Pan Tang), maar ook de thrash metal deed in 1983 z’n intrede met het (nog steeds) fenomenale album ‘Kill ‘m All’ van Metallica. De roots van deze stroming lag in de genoemde NWOBM gecombineerd met de rauwheid en snelheid van de punk.

Meerdere bands volgden en in de periode 1983-1986 werden we verwend met 3 topalbums van Metallica en Slayer en 2 topalbums van Megadeth en Anthrax (en niet te vergeten het memorabele debuut ‘Bonded by Blood’ van Exodus in 1985). De geboorte van de Big 4 (Metallica, Slayer, Megadeth en Anthrax) was daarmee een feit (in 2010 nog onder die naam met elkaar getourd met als mooie tastbare herinnering de dvd/cd box ‘The Big 4 – Live from Sofia, Bulgaria 2010’).

In de periode 1987-1989 kwam een tweede lichting van U.S. Thrashbands die zich kenmerkte door meer focus op melodie en techniek in de nummers: Testament, Death Angel, Sacred Reich, Forbidden en Toxik. Al deze bands maakten furore met een wervelend optreden op het legendarische Dynamo Metal Air (Eindhoven).

Het uit New York afkomstige Toxik viel op door de progressieve nummers, het geweldige gitaarwerk van Josh Christian en de zuivere hoge strot van Mike Sanders. Het album ‘World Circus’ (1987) sloeg dan ook in als een bom. De band werd hiervoor beloond met een optreden op het reeds genoemde Dynamo Open Air in 1988 wat nog steeds te boek staat als één van de betere concerten. In 1989 volgde het tweede album ‘Think This’ (met nieuwe zanger Charles Sabin) waarbij de band haar sound verder ontwikkelde en met het unieke progressieve geluid tot de smaakmakers binnen het genre behoorde.

De opkomst van de Grunge (Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden) gooide echter roet in het eten, platenlabels waren niet meer geïnteresseerd in thrash metal. Vele bands gooiden in die periode dan ook de handdoek in de ring en dit gold zo ook voor Toxik.

In het nieuwe millennium gingen veel van deze bands gelukkig in de herkansing, het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan. Toxik deed dit in 2007 voorzichtig voor de eerste keer, maar sinds 2013 is de band weer helemaal terug. In 2014 was er de release van de digitale EP ‘In Humanity’ (met zang van Mike Sanders), gevolgd door de EP ‘Breaking Class’ (2017) waarop zanger Charles Sabin weer te horen was.

Deze e.p.’s waren lastig te verkrijgen (veelal via optredens van de band), dus het was een geweldig initiatief om beide EP’s aangevuld met het album ‘Kinetic Closure’ waarop de band oude nummers opnieuw heeft opgenomen aangevuld met 2 nieuwe nummers, in een prachtige boxset te laten uitbrengen door No Dust Records in 2018. Ik weet nog goed dat ik de box eerder in mijn bezit had dan Josh en hem geluidsfragmenten via Messenger liet horen omdat hij razend benieuwd was naar hoe het klonk (strak en vet was de conclusie!). Op ‘Kinetic Closure’ is nieuwe zanger Ron Iglesias (nee, geen familie van) te horen, die sindsdien de vocalen voor zijn rekening neemt.

Dit jaar was de band nog live te aanschouwen op het Into the Grave festival (Leeuwarden) en binnenkort verschijnt dan eindelijk de (pas) derde full-length album ‘Dis Morta’ (maar liefst 33 jaar na het laatste album ‘Think This’). De band snapt dat dit een belangrijk album is, dus heeft ook (‘geholpen’ door de COVID-pandemie) uitgebreid de tijd genomen voor dit album. Het eerste dat opvalt is het kraakheldere geluid dat uitstekend past bij de vooral snelle en progressieve nummers. Verantwoordelijk voor de mix is de Argentijn Martin Furia (ook bekend als gitarist bij Bark en Destruction).

Het openingsnummer ‘Dis Morta’ kent een opbouwend intro wat na ruim anderhalve minuut na een gil van zanger Ron in snelheid omhoog gaat. Wat een start van dit album! Dat refrein krijg je niet uit je kop. Nummer had van mij wel wat langer mogen duren, had volgens mij nog meer in kunnen zitten. Het navolgende ‘Feeding Frenzy’ klinkt vertrouwd en had op ‘World Circus’ niet misstaan. Wat een snelheid en techniek laat Josh Christian hier wederom zien. Op ‘The Radical’ en ‘Power’ (laatstgenoemde kan een heuse live-kraker worden) valt op hoe drummer James DeMaria alle gaatjes vakkundig dichtslaat. Sinds 2016 is hij bij de band en sinds 2020 vervult hij ook de drums bij Heathen. ‘Hyper Reality’ is een nummer met veel tempo-wisselingen met een wat jazzy/fusion-achtig geluid. Typisch zo’n nummer wat een aantal luisterbeurten nodig heeft om te kunnen landen.

‘Creating the Abyss’ is na ‘Power’ als tweede nummer vrijgegeven via YouTube. Maar speciale aandacht vraagt het volgende nummer. ‘Straight Razor’ is een instant classic! Nummer heeft dezelfde kwaliteiten als het nummer ‘Heart Attack’ (World Circus): supersnelle riffs en een refrein dat nog dagen door je kop gaat. Bij ‘Chasing Mercury’ kan je weer even op adem komen; lekker midtempo nummer met prachtige hoge uithalen van Ron. Ook de lekkere basloopjes van Shane Boulos komen goed tot uitdrukking in de mix. Bij de start van ‘Devil in the Mirror’ meen je even een nieuw nummer van Savatage te herkennen. Maar na een minuut knalt de riff uit je boxen en schiet het tempo omhoog. Samen met ‘Straight Razor’ mijn favoriete nummers van het album. Het album wordt in stijl met het snelle ‘Judas’ afgesloten en na iets meer dan 44 minuten moet je nog even bijkomen van deze rollercoaster.

Het album laat je bij meerdere luisterbeurten steeds iets nieuws ontdekken. ‘Dis Morta’ is dan ook de perfecte opvolger van ‘Think This’ en de band mag dan ook zeer trots zijn op dit resultaat. Leuk feitje is nog dat onze Nederlandse gitarist Eric van Druten (voormalig tech-medewerker bij de band) rhythm-gitaar speelt op het album (en live sinds 2019). In menig jaarlijstje zal dit album dan ook een terechte hoge notering krijgen. Buy now or regret later! Het album verschijnt op 5 augustus bij Massacre Records en is naast digitaal verkrijgbaar op digipak-cd en (gekleurd) vinyl.

De Engelstalige recensie lees je hier

01. Dis Morta 04:33
02. Feeding Frenzy 03:50