To Kill Achilles – Recovery | CD

Juliette Ruygrok | 9 augustus 2023

Deze Schotse post hardcore / metalcore formatie is afkomstig uit Dundee. In 2021 brachten ze ‘Something To Remember Me By’ uit, wat nog een zoektocht leek naar hun eigen geluid. Maar het album maakte vooral indruk door het sterke verhaal, wat door de nummers heen naar voren kwam. Nu zijn ze terug met ‘Recovery’, waarbij de verwachtingen dus hoog liggen.

Met rauwe klanken wordt er afgetrapt met ‘…And I’m An Addict’. Het tempo ligt meteen lekker hoog, en de agressieve toon wordt gezet door de vocalen van Mark Tindal. Het is niet heel afwisselend, hoewel het refrein iets meer melodie blijkt te hebben. De break is ook wat rustiger en melodieus. Het zijn vooral de screaming vocals van Mark Tindal die het wat eentonig maken, waar de clean vocals juist zo goed zijn.

In ’Chemical Counterpart’ zijn het weer de screaming vocals die afleiden van de mooie melodieuze intro. Het refrein kent een mooi vol geluid, aangevuld met clean vocals en dat is fijn. De opbouw naar harder gitaarwerk van Shaun Lawrence, aangevuld met screaming raps, is prima. Er gebeurt heel veel, en dat maakt het lekker divers. Als je denkt alles gehad te hebben, ook nog een stukje akoestische gitaar, met een sterke overgang naar het refrein.

Waar de vocalen wel tot zijn recht komen, is in ‘When The Lights Go Off’. De keuze voor wat harder werk, meer chaotisch past prima! Met een sterke groove, en strakke tempowisselingen wordt er lekker door gebeukt. ‘Blue’ kent een mooie subtiele intro, waarbij de keuze ligt op clean vocals. Dit past veel beter bij de rustige stukken en laat de band muzikaal meer tot zijn recht komen. Om de emotie toch wat kracht bij te zetten, wordt er opgebouwd met een goede inbreng van de gitaren. De keuze om dan de mean vocals in te zetten is logisch en past binnen het geheel.

‘Fifteen Years’ kent een energieke opening. Het nummer heeft iets weg van brit pop v.s. screaming. Veel harder wordt het ook niet. De samenzang brengt variatie. Ook hier veel wisseling in stijlen. Waar de band overigens wel aan gewerkt heeft ten opzichte van het vorige albums zijn de abrupte eindes. Zo kent dit nummer een prachtige outro op de akoestische gitaar, met mooie clean vocals. In ‘No Love Is A Crime’ lijkt men de balans in de vocalen te hebben gevonden. Veel meer wisselingen, zorgen ervoor dat ook de muzikale aspecten van To Kill Achilles beter uit de verf komen. Helaas hier wel een plots einde, maar we moeten niet te veel eisend zijn.

‘Ghost Town’ heeft als thematiek telefoon gebruik in gezelschap. Waar To Kill Achilles normaliter de zware onderwerpen aangaat in de teksten, is het hier wat simpel. “He he just put your phone away” is gewoon simpelweg niet krachtig genoeg. Met al het screamen, vraag je je dan ook serieus af waarom zo boos? Iedereen heeft tegenwoordig overal zijn/haar telefoon, het is de realiteit waar we mee moeten dealen, relax… (Vraag me af wat ze van telefoons tijdens live shows vinden? Of is al die aandacht dan wel leuk?)

‘Recovery’ is de afsluiter van het gelijknamige album. Het kent een mooie intro waar de keuze is gevallen op fijne rock. Het rustige tempo met het screamen is ondertussen wat vermoeiend, meer clean vocals had beter gepast. Gelukkig is het geheel muzikaal wel sterk, met als hoogtepunt een opbouw met blazers. Na wat het nummer leek te zijn nog een stukje akoestisch, en de nodige boosheid.

‘Recovery’ is wederom een divers album. Waar ‘Something To Remember Me By’ nog een beetje voelde als een zoektocht naar een eigen geluid, lijkt die keuze nu duidelijk. Helaas is het muzikaal wel divers, maar toch vaak ook eentonig door de constante woede in de vocalen. Je hoeft niet altijd te schreeuwen om je punt te maken, less is more, zo gezegd. ‘Something To Remember Me By’ werd gedragen door een verhaal, en had een missie. Dat ontbreekt in ‘Recovery’, en dat is eerlijk gezegd wel een gemis.

01. …And I’m an Addict 4:04
02. Chemical Counterpart 3:45
03. When the Lights Go Off 2:47