Thorium - Extraordinary Journeys Pt. I | CD

Erik van Dijk |  12 november 2023

Het Belgische Thorium timmert al sinds 2018 aan de weg en bracht na het gelijknamige debuut datzelfde jaar, twee jaar geleden de sterke opvolger ‘Empires in the Sun’. De heavy / power metal band uit Vlaanderen zit echter niet stil, het derde album is alweer in aantocht. ‘Extraordinary Journeys Pt. I’ verschijnt op 16 november via Freya Records.

De opnames van het nieuwe album zijn in vergelijking met de voorganger gewijzigd. Bassist Stripe (o.a. Ostrogoth) heeft de band verlaten en Jeroen Bonne, die we kennen van Poseydon, is zijn vervanger. Kjell De Raes is verbonden aan Thorium als sessiemuzikant, in plaats van drummer Louis Van der Linden. ‘Extraordinary Journeys Pt. I’ is het eerste van twee albums en beschrijft klassieke avonturenverhalen en buitengewone reizen in het algemeen. Het album telt negen nummers en is weer geproduceerd door Tom Tee, waar Simone Mularoni verantwoordelijk was voor de mix en mastering. Velio Josto is verantwoordelijk voor het bijpassende artwork.

Na het intro gaan we los met het nummer ‘Age of Adventure’, een lekker heavy / power metal nummer zoals we dat min of meer kennen van de band. Opvallend zijn de vocalen van David Marcelis, die we ook kennen van het Nederlandse Lord Volture, wat een geweldige strot heeft die man. ‘Across the Nations’ heft een hoog Iron Maiden gehalte met sterk gitaarwerk van Tom Tee en Dario Frodo. Met name de zanglijn en de hoge noten doen denken aan Bruce Dickinson is zijn betere jaren. Het nummer gaat er in als zoete koek en luistert heerlijk weg.

Iron Maiden is overigens een terugkerende vergelijking. Ook het wat catchy ‘Nightfall’ en het heerlijke up-tempo nummer ‘Bushido!’ van de eerder dit jaar uitgebrachte EP hebben herkenningspunten met de Britse grootmacht. ‘Bushido!’ is overigens wel een echte knaller!

‘Thorium’ is een sterk en heavy nummer, licht progressief en wat trager dan de voorganger. In dit soort nummers krijgt David Marcelis de ruimte om te excelleren en die ruimt wordt verdienstelijk gevuld. ‘Morituri Te Salutant’ klinkt wat bombastisch met koorzang en is een beetje een vreemde eend, het nummer weet mij geenszins te overtuigen.

Met ‘Gladiator’ wordt de draad weer opgepakt en worden we weer getrakteerd op een heavy metal nummer. De wending naar een langzamer stuk is gewaagd, maar werkt goed. Ook hier horen we weer wat progressieve invloeden. ‘To Sleep Neath Mountainous Waves’ opent furieus up-tempo met een solo en een aantrekkelijk basloopje. Het nummer kent verschillende wendingen en is met ruim zeven minuten op de klok één van de langere composities en dat gaat hand in hand met de complexiteit van de songs. Het sluitstuk is ‘Echoes of Lost Souls’ en telt maar liefst negen minuten. Het nummer opent als een semi-ballad met subtiele gitaarsolo’s en sterke vocalen. Het wachten is op een wending en hierin wordt ik een beetje teleurgesteld. Zorgvuldig wordt het intense opgebouwd, maar tot een echte explosie komt het niet, het nummer kabbelt voort naar het einde en dat is jammer.

Desalniettemin heeft Thorium met deze nieuwe langspeler indruk gemaakt. ‘Extraordinary Journeys Pt. I’ is een sterk album en geeft de band steeds meer een eigen geluid. David Marcelis is een geweldige zanger en trekt het toch al hoge instrumentale niveau omhoog. Het nieuwe album verschijnt op CD en op gekleurd vinyl, met inlays met volledig artwork, songteksten en foto’s. De vinyleditie is beperkt tot 300 exemplaren dus wacht niet te lang met bestellen.

01. Overture 1828 – Time and Generations 01:02
02. Age of Adventure 04:02
03. Across the Nations 04:57