The Rods - Rattle The Cage | CD

Manfred Werger | 25 december 2023

The Rods? Da’s lang geleden! Het moet gezegd worden, deze heren leven nog…..en ze kunnen ook nog een lekker potje harde muziek maken. ‘Rattle The Cage’ komt in januari van het nieuwe jaar uit. Het is de tiende studioplaat van dit bandje uit de staat New York. Lees mee(r)!

The Rods is bij de oudere metalheads en rockers mogelijk bekend. Ik leerde de harde, ruige rock met Ted Nugent-achtige solo’s en flitsend drumwerk van The Rods eigenlijk kennen via de US Metal verzamelplaten. Op deel1 stond ‘Getting Higher’, op deel 2 ‘Wings of Fire’ en het derde deel bevatte ‘Hot City’. De US Metalplaten waren echter moeilijk verkrijgbaar. In Nederland was de Double Hard verzamelaar van het Ariola label een leuk alternatief, op deel 2 van deze serie stond de White Honey (Nederlandse band rond rock-DJ Hanneke Kappen en de bluesrocker Erwin Java) cover ‘Nothin’ Going On In The City’, uitgevoerd door The Rods.

Toegeven, de eerste schijven van de band, ‘Rock Hard’ (op het obscure Primal label),  ‘The Rods’, ‘Wild Dogs’ en ‘Let Them Eat Metal’ zijn voor de liefhebbers van het genre de moeite waard. De band stopte in 1986 en men bracht een schijf uit onder de achternamen  van de toenmalige leden. Later lijfde de band voormalig Horizon en Picture zanger Shmoulik Avigal in voor het leuke slotakkoord van de band: ‘Heavier Than Thou’. Zanger en gitarist  David Feinstein (een neef van Ronnie James Dio) startte een restaurant en drummer Carl Canedy legde zich toe op producties van metalacts. Hij is mede verantwoordelijk voor klassiekers van Antrhrax, Exciter, Overkill, Helstar en TT Quick.

In 2011 keerde de band terug en ‘Rattle The Cage’ is de derde schijf sinds de herkansing van deze band. Vorig jaar was de liveplaat ‘Live at Rose Hall’ verkrijgbaar via digitale media. Het was sinds lange tijd het eerste optreden van de band in hun thuisbasis Cortland in de nieuwe bezetting: Feinstein (inmiddels bijna 70) en Canedy kregen gezelschap van Freddy Villano, ooit bassist bij Quiet Riot en Dee Snider’s Widowmaker.

‘Rattle The Cage’ kent een open en traditioneel geluid, de mix en mastering werden verzorgd door Chris Collier. Het typische artwork is van Mark Rizzo, hij maakte o.m. hoezen voor Van Halen en Black Sabbath. ‘Now And Forever’ opent de plaat lekker rockend. De track maakt plaats voor het licht galopperende ‘Wolves At The Door’. Een basloopje in de stijl van Jimmy Bain (Dio, Wild Horses, Rainbow, Last In Line) leidt ‘Cry Out Loud’ in, een trage stamper in de stijl van Loudness en Dio mét een gave wah wah solo van Feinstein. De titelsong komt eraan en dat is een leuke, pakkende rocker voorafgegaan door een Judas Priest introotje. ‘Can’t Slow Down ‘ vervolgt, ook hier een tijdloos intro (Black Sabbath), fijne bluesrocker met pittig gitaarwerk.

In het tweede deel van de plaat schakelt de band over naar het pijlsnelle ‘Metal Highways’, heerlijke track met ijzersterk drumwerk van Carl Canedy. ‘Hell Or High Water’ volgt in een eenvoudige slowbanger modus. ‘Play It Loud‘ is een felle rocker en ‘Shockwave’ vliegt zelfs in een Accept-stijl voorbij, mooi gedaan! ‘Hearts Of Steel’ is een lekkere, afsluitende headbanger in de stijl van de oude Judas Priest.

Tja, dit is een leuke plaat om het nieuwe jaar op te starten. Een band van weleer, die het rocken nog niet verleerd is. Niet te diepzinnig qua stijl en concept, maar gewoon een heerlijk potje beuken! Canady’s drumwerk is vlammend, lekker ook voor de bassist om de muziek dan wat ballen te geven. Feinstein zingt nog best aardig en ook zijn gitaarspel blijft goed overeind. Hulde!

01. Now and Forever 03:34
02. Wolves at the Door 05:30
03. Cry Out Loud 07:29