TesseracT – War Of Being | CD

Manfred Werger | 24 december 2023

Djent metal? TesseracT? Eén verrassing in de nadagen van dit jaar? Eerlijk is eerlijk, voor mij is deze progmetal-act ook wat nieuw, hun vijfde plaat ‘War Of Being’ is al een tijdje uit. De vier maanden waarin ik deze plaat heb beleefd, bieden ruimte voor een review. Lees gerust mee.

Djent metal ontstond in het einde van de jaren’90 en het is een vorm van metal waarbij de drukke, polyritmische patronen, originele maatsoorten worden gestuwd door zeven- en achtsnarige gitaren met drukke riffs en virtuoze solo’s in een hoge distortion, met veel effecten en een techniek waarbij ‘palm muting’ een rol speelt.  De karakteristieken van djent metal tref je aan bij Meshuggah, Periphery en ook ons eigen Brabantse Textures had wel wat van deze bovengenoemde kenmerken. Fredrik Thordendal, gitarist van Meshuggah, is zo’n beetje de eerste gitarist, die experimenteerde met deze technieken.

TesseracT uit Milton Keynes draait al  sinds 2003 mee. Alec Kahney is de grondlegger van dit clubje ijzersterke muzikanten. De band kende wat wisselingen van zangers, maar met Daniel Tompkins heeft de band sinds 2014 een stabiele vocalist. De vorige plaat ‘Sonder’ deed het erg goed in Europa en zelfs de  US Bilboard 200 werd behaald. De virtuoze, strakke progmetal, de accenten van ambiant music en de variatie in de nummers droegen bij aan het succes van de plaat.

Na vijf jaar verscheen ‘War Of Being’ op KScope, een sublabel van Snapper Music en het Peaceville label van Steven Wilson. De band produceerde het album, dat in The Middle Farm Studios werd opgenomen, samen met Peter Miles.

Er is een aantal co-producers en engineers aan te pas gekomen om de zaken en ideeën in goede banen te leiden, dat zegt ook iets over de complexiteit. Shattner Bassoon en Scott Robinson zorgden voor het artwork. De nummers zijn geschreven door Alec Kahney en bassist en grunt-vocalist Amos Williams, die ook zijn bijdrage leverde aan het artwork. Katherine Marsh, ook co-producente,  schreef mee aan  ‘Burden’. Leuk is ook dat er een videogame uit is om het concept van de plaat nog wat verder uit te dragen.

Het concept is introspectief: Waarom ben ik, zoals ik ben? Waarom denk ik, zoals ik denk?  Allerlei gevoelens zitten in de nummers verpakt en dat is op een mooie manier gedaan. De sound is rijk, massief. Er zijn allerlei motieven, constructies en thema’s’, die in de nummers naar voren komen. ‘War Of Being’ is niet gemakkelijk, prog vormt de hoofdmoot.  Het geheel is gedurfd en de plaat ademt klasse!

Favoriete nummers?  Da’s lastig, de plaat kent veel passages en soms gaat dat echt heel ver. ‘Natural Disaster’ begint super-agressief en gaat over in een progressieve toetapper. ‘Echoes’ begint poppy, maar is groots, let  op het mystieke, ‘stripped’ tussenstuk. ‘The Grey’ en ‘Legion‘  zijn poppy en progressief. ‘Tender’ is een inventieve powerballad.  Ik vind het titelnummer geweldig: enorm agressief en overweldigend. ‘Sirens’ is groots. ‘Burden’ is mystiek en het harde, gevarieerde ‘Sacrifice’ duwt het centrale thema naar een einde.

Wow! Geen echte, traditionele beuker, maar wel een goede, ambient-achtige progressieve metalplaat.  In januari 2024 start TesseracT met een Europese toer,  die hen op 18 februari in Tivoli Vredenburg, Utrecht brengt. Ik ga kijken, zeker mede op basis van deze ‘War Of Being’!

01. Natural Disaster (6:06)
02. Echoes (5:46)
03. The Grey (6:07)