Terrifier - Trample the Weak, Devour the Dead | CD

Alex Thrasher | 4 mei 2023

In de jaren ‘80 en vroege jaren ‘90 toen we nog niet beschikten over het wereldwijde web (en YouTube, pas actief sinds 2005) ontdekten we nieuwe bands door tapetrading (ruilen van demo-opnames met anderen op cassettebandjes) met metalheads uit de hele wereld of door het uitpluizen van het maandelijkse Aardschok-magazine. Wie is er niet groot mee geworden?

Heden ten dage is dat allemaal veel makkelijker; nieuwe muziek ontdek je eenvoudig doordat Spotify en YouTube automatisch suggesties doet op basis van de muziek waar je naar luistert. Ik ontdekte dan ook via YouTube de relatief nieuwe Canadese thrash metal band Terrifier (opgericht in 2012) met het album ‘Weapons of Thrash Destruction’ (2017). Lekker straight forward thrash met een hoog tempo zonder poespas.

Ook voor het nieuwe album ‘Trample the Weak, Devour the Dead’ gaat deze vlieger weer op: de acht nummers razen in 38 minuten als een wervelwind over je heen. Van opener ‘Trial by Combat’ (ook vrijgegeven op YouTube) tot het laatste nummer ‘Awaiting Desecration’ ligt het tempo moordend hoog. Gitarist Rene Wilkinson strooit de ene na de andere splijtende riff over ons uit en zanger/bassist Chase Thibodeau brult de boel lekker bij elkaar met z’n venijnige stem. Tel daarbij op dat drummer Kyle Sheppard vakkundig alle gaatjes dichtslaat en daarmee is het volle en strakke geluid van de band verklaard.

De band is als best te omschrijven als een kruising van de (oude) Havok en Whiplash. Het niveau van de nummers haalt het niet bij genoemde bands, maar dat neemt niet weg dat het album prima weg luistert. Het album, gestoken in een mooie hoes van Ed Repla verschijnt op 23 mei op CD en LP bij Empire Records.

01. Trial by Combat 05:44
02. Perpetual Onslaught 03:54
03. Bones of the Slain 03:16