Ten Ton John – Kingdom Rise | CD

Erik van Dijk |  9 september 2023

Het Haagse Ten Ton John is geen onbekende meer in de underground metal scene. De band is ontstaan in 2017 en grossierde in singles begeleidt met goed geschoten video’s, maar tot een debuut album kwam het niet. Vorige maand kwam daar verandering in en knalde het debuutalbum op de mat.

Ten Ton John is ook voor Metal Experience geen onbekende, de band speelde namelijk al een fijn potje metal in de Leidse Nobel tijdens het derde Metal Experience Fest. Uw recensent vroeg destijds aan de gitaristen Rob van der Scheer en Joey Ouwerkerk wanneer er wat fysieks van de band uit zou komen, twee jaar later is het dan eindelijk zover en hebben we de CD ‘Kingdom Rise’ in handen. Het album telt maar liefst 14 nummers en bestaat uit de eerder uitgebrachte singles en een aantal nieuwe songs.

Het album opent met ‘Infected Minds’ en na een rustig intro wordt je plots opgeschrikt door beukende drums. Wat een opener, ik zit meteen op het puntje van mijn stoel. De agressieve vocalen van heer van der Scheer, het beukende en groovende ritme zorgen ervoor dat Ten Ton John mijn aandacht pakt en vasthoudt. ‘Stand My Ground’, een single van eerder dit jaar, heeft ook zo’n pakkend ritme. Het nummer is wat minder snel, maar de impact is er niet minder om. ‘Momentum’ beukt en doet denken aan Gojira en is ook een heerlijk nummer.

‘Spoils Of War’ is een single uit 2021 en past perfect bij het nieuwe materiaal, dat zelfde geldt overigens voor nummers als ‘War Of Lies’, ‘Fear Of Mind’ en ‘End Of Hope’. Nummers als “Backbone’ en met name ‘Run’ met de toevoeging van clean vocals spreken tot de verbeelding

en zorgen voor de nodige variatie. De vette baslijnen van Dominic Bellekom, de sterke gitaarpartijen van eerder genoemd gitaren tandem en de beukende drums van Nick Ridder zorgen voor een mooi resultaat. Van het robuuste ‘Down’ dat beukt als een malle tot het afsluitende, en meer subtiele ‘I Do Not Seek, I Find’ wordt er sterk gemusiceerd en goed gevarieerd.

Ten Ton John brengt met ‘Kingdom Rise‘ het langverwachte debuut. Was dit album het wachten waard? Daarop kan ik volmondig “ja” zeggen. Ten Ton John brengt groovende songs die zich laten vergelijken met het oude Machine Head en Gojira. Beukende.drums, knappe baslijnen en gitaarpartijen die een pakkend geheel maken. De diepe grunts met catchy clean zangpartijen brengen de nodige variatie. ‘Kingdom Rise‘ is een aanrader en is aan te schaffen bij live optredens en bij alle leden te bestellen via Messenger.

01. Infected Minds
02. Stand My Ground
03. Momentum