Ten – Something Wicked This Way Comes | CD

Manfred Werger | 22  januari 2023

Ten, eerlijk is eerlijk, deze band gaat mij aan het hart. De eerste schijven van de band op MTM zijn ware classics met onder meer prachtig gitaarwerk van Vinny Burns (Dare). Sinds 1998 zit Ten bij Frontiers Music en ‘Something Wicked This Way Comes’ is de zestiende plaat van deze band uit Manchester. We leggen ons oor te luister en duiken in de achtergronden van Gary Hughes’ band.

Ten bestaat al een tijdje en de manier waarop zanger Gary Hughes teksten omzet in mooie melodieën, de Thin Lizzy-achtige gitaarlijnen, de duwende keyboards, de composities en de hooks, zeker in de beginperiode knalde de band als een dolle. De samenstelling van de band wisselde nogal eens en dat zien we terug op deze plaat waar gastdrummer Markus Kullmann van Dezperadoz, Sinner, Hartmann en Voodoo Circle de lege drumkruk wederom inneemt.

‘Something Wicked This Way Comes’ is het tweede deel van het tijdens de Corona pandemie geschreven tweeluik van nummers. Het eerste deel, ‘Here Be Monsters’, werd behoorlijk goed ontvangen. Het tweede deel heeft geen thematische verbintenis met de eerste uitgebrachte sessie. Gary Hughes produceerde ook dit huidige deel en hij liet de sterke, open mix en mastering over aan Dallas’ pride en alleskunner Dennis Ward, sinds 2011 is hij betrokken bij de platen van de Britten.

En dit tweede luik? Jawel, toch weer typisch Ten! ‘Brave New Lie‘ en ‘Look For The Rose’ doen denken aan Ten’s glorietijd, sterk gitaarwerk van Steve Grocott en Dann Rosingana. Ook ‘Parabellum’ is stevig, ook wat melancholiek. ‘When Darkness Comes’ is commercieel en lekker vet en ‘The Tidal Wave’ verrast met een mooie Magnum-achtige overgang van zacht naar hard. Ook de wat rustige nummers zijn aanwezig. ‘New Found Hope’ en de titelsong zijn smooth, wat behoudend, maar passend in het geheel.

Bijna 57 minuten duurt Ten’s muziek voort. De plaat is wat stugger en steviger dan ‘Here Be Monsters’. Toch merk je dat Gary Hughes’ stem wat milder en vermoeider overkomt, hoe mooi de melodielijnen ook zijn. Ook zijn sommige thema’s behoorlijk slepend en vergezocht. Voor de fans van Ten is dit zeker een gave schijf, al ligt het topwerk van deze band wel wat achter deze plaat. Voor de fans van melodieuze rock en AOR is de plaat een mooie aanwinst, maar niet de topper waarop menigeen zit te wachten. Petje af echter voor Ten, bijna dertig jaar actief en dan toch nog met een fraaie schijf voor de dag komen.

01. Look For The Rose 6:28
02. Brave New Lie 4:35
03. The Tidal Wave 4:21