Temple of Dread - Beyond Acheron | CD

Erik van Dijk | 28 juli 2023

Temple of Dread is een Duitse death metal band ontstaan in 2017. De band is uiterst productief, vanaf 2019 volgde ieder jaar steevast een nieuw album zodat de teller inmiddels op drie staat. Voor het vierde album ‘Beyond Acheron’ heeft Temple of Dread twee jaar uitgetrokken en het album verschijnt op 11 augustus via Testimony Records.

Temple of Dread is opgericht door Markus Bünnemeyer (gitaar en bas), Jens Finger, gitarist / bassist van Slaughterday, neemt in dit project de vocalen voor zijn rekening en Jörg Uken (was net als Markus live te horen bij Slaughterday) vinden we achter de drums. Ik was bijzonder onder de indruk van voorganger ‘Hades Unleashed’, dat is werkelijk een top album in het old school death metal genre. ‘Beyond Acheron’ telt naast het intro negen nummers die opgenomen zijn in de Soundlodge Tonstudio van Jörg Uken. Het knappe artwork is wederom van de Italiaan Paolo Girardi.

Na het duistere intro gaan we onderweg met titelnummer ‘Beyond Acheron’, een snel death metal nummer dat min of meer in de lijn ligt van het vorige album. Het toch onderscheidt het nummer zich, en dan met name door de melodische gitaarsolo’s die o.a. komen van Henri Sattler (God Dethroned) in een verder lekker beukend nummer. ‘World Below’ dendert lekker door in hetzelfde stramien, al wordt er wel meer gewisseld met tempo’s en krijgen we zelfs een stuk meeslepende keyboards te horen in het verder old school death nummer.

‘Damnation’ opent met keys en het nummer bouwt zich langzaam op al blijft het traag en donker met melodisch gitaarwerk. Het wachten is op een wending, maar die blijft uit waardoor er veel ruimte is voor solo’s en keys en dit alles maakt het nummer verrassend.

Met ‘Dance of Decay‘ gaat het tempo weer omhoog en krijgen we een meer vertrouwder geluid te horen. ‘All-Consuming Fire’ is ook zo’n brute kraker waarin lekker gevarieerd wordt in tempo’s. wat verder opvalt is sterke doom riff en de intens smerige vocalen van Jens. Bij ‘The Plague’ krijgen we een vocale bijdrage te horen van Marc Grewe (o.a. Insidious Disease, ex- Morgoth). Een lekker death metal nummer met kop en staart en verschillende tempowisselingen, maar vooral brute vocalen. Zowel ‘Carnality Device’ als het korte ‘Asebeia’ zijn beukende old school songs, lekker up tempo zoals we dat gewend zijn van Temple of Dread. Eerstgenoemde heeft nog een wending naar een lager tempo, maar beukt daarna weer als vanouds door. Het afsluitende ‘Hades’ is een instrumentaal en meeslepend doom death nummer, een nummer waar weer veel ruimte is voor toetsen en melodisch gitaarwerk.

Temple of Dread brengt met ‘Beyond Acheron’ weer een old school death metal album dat er mag wezen, maar brengt tevens vernieuwende elementen. De meer cinematische aanpak is aanwezig en enigszins verrijkend zonder dat de symfonische klanken overheersen. Een aanrader.

01. Charon’s Call (Intro) 01:28
02. Beyond Acheron 04:38
03. World Below 04:17