Tailgunner - Guns for Hire | CD

Erik van Dijk | 13 juli 2023

De Engelse heavy metal band Tailgunner is ontstaan in 2019 en deed vorig jaar nog al wat stof opwaaien met de release van de EP ‘Crashdive’. De band tekende bij Fireflash Records, een Sublabel van Atomic Fire Records, allereerst voor de heruitgave van de EP, maar nu verschijnt op 14 juli ook debuut album ‘Guns for Hire’ via ditzelfde label.

‘Guns for Hire’ telt tien nummers, waarbij moet worden aangetekend dat de vijf nummers van de EP ook op het debuut album terecht zijn gekomen. In een ongewijzigde line-up was het Olof Wikstrand (Enforcer) die verantwoordelijk was voor de engineering. Het old school artwork is van Sadist Art Designs.

Het album opent met de eerste vier nummers van de EP. Opener ‘Shadows of War’ is een typisch true metal nummer. Een standaard tekst met een oorlogsthema in een verhalende zanglijn die zeker in de refreinen wat catchy aandoet. ‘Guns for Hire’ word ik een stuk vrolijker van. Het is een lekker up-tempo nummer met sterke vocalen van Craig Cairns, maar ook het gitaarwerk en de solo zijn sterk en zorgen samen voor een heerlijk nummer. Ook bij ‘White Death’ ligt het tempo hoog en valt het goed verzorgde gitaarwerk op. ‘Revolution Scream’ brengt een nieuwe smaak op het palet. Het tempo ligt beduidend lager en het is meer catchy.

‘Futures Lost’ is het eerste nieuwe nummer en opent met lekkere drums. Het nummer is lekker up-tempo en staat muzikaal als een huis. Sterk gitaarspel en dito vocalen maken dit nummer af en al meteen wordt duidelijk dat Tailgunner de kwaliteit op zijn minst heeft kunnen vasthouden. Ook ‘New Horizons’ is zo’n snel nummer waarbij het gitaarwerk wederom opvalt, wat een power zit er in deze compositie. ‘Warhead’ brengt de broodnodige variatie en is meer een true metal nummer, de vocalen van Craig Cairns zijn zeer opvallend en sterk.

‘Crashdive’, titelnummer van de EP, heeft een lager tempo en doet wat denken aan Iron Maiden. Het tussenstuk is opmerkelijk met meer technische riffs en duellerende solo’s waarbij ook een belangrijke rol is weggelegd voor bas en drums. ‘Blood for Blood’ is een wat tam nummer en vergelijking met WASP dient zich aan, het nummer luistert lekker weg maar mist de echte power. Het afsluitende ‘Rebirth’ telt bijna negen minuten en komt wat langzaam op gang. Eenmaal op gang krijgen we een stuk power metal voor de kiezen, een aantrekkelijk nummer met verschillende wendingen.

Ik was al zeer te spreken over de EP en Tailgunner heeft met de debuutplaat de lijn doorgetrokken. Op dit album staan een aantal heerlijke nummers en duidelijk is dat we hier te maken met een stel met een stel uitstekende muzikanten. Ik hoop de band binnenkort eens live te mogen aanschouwen.

01. Shadows of War 04:19
02. Guns for Hire 03:29
03. White Death 04:09