Sulphur Aeon - Seven Crowns and Seven Seals | CD

Koos van Marle |  17 oktober 2023

Het is alweer 5 jaar geleden dat we van “Cthulhu” death metallers Sulphur Aeon wat mochten vernemen. Gelukkig is er nu het nieuwe album ‘Seven Crowns and Seven Seals’ uitgekomen! Na ‘The Scythe of Cosmic Chaos’, wat mij erg kon bekoren werd het onderhand wel weer tijd voor wat gefluister uit het duister wat mij weer gek maakt. Door H.P. Lovecraft geinspireerde sfeervolle duistere death metal is wat mij te wachten staat, wie weet wordt ik wel niet gek uiteindelijk van deze plaat.

Het kwintet uit Duitsland gaat op deze vierde full length rustig verder met het oproepen van onheilspellende wezens en horror uit het hiervoor / tijdens / namaals uit de Necronomicon van schrijver H.P. Lovecraft. Dit resulteert in zeven bezweringen die wij in drie kwartier het hoofd zullen moeten bieden. Als je de band al kent dan is het geen verrassing dat we dragende, uitgesmeerde sfeervolle death metal nummers te horen krijgen met een klein black metal sausje her en der. ‘Sombre Tidings’ klinkt het intro, en dat is wat we krijgen. ‘The Hammer of the Howling Void’ knalt er nog aardig rechttoe rechtaan op, maar ‘Usurper of the Earth and Sea’ klinkt al meer als esoterisch gefluister vanachter het altaar, waar deze overweldiger van opgeroepen wordt. Wat al wel direct opvalt is dat de productie flink helder is en dat komt de details en lagen gitaren op elkaar wel ten goede. Eerder waren de snellere stukken nog wel wat log en onduidelijk, maar ook daar hoor je nu de kleine details die deze band zo goed maakt.

Via nog 2 langere nummers gaan we naar de titeltrack, wat wat mij betreft wel het beste nummer van de plaat is. Met een langzaam aanzwellend intro knallen we naar een stukje tremolo riffing en een gedragen couplet. Langzaam gaat dit over in een stukje midtempo waarna de band met een korte lead stil valt. Het bijna gechante gebed wat overgaat in een smaakvolle solo mondt uit in een hysterische zanger die duidelijk Cthulhu gezien heeft als je het mij vraagt. Dit is Sulphur Aeon in topvorm.

Met afsluiter ‘Beneath the Ziqqurats’ krijgen we nog een bijna tien minuten durend epos te horen. Prima nummer, maar de topper van dit album hebben we al gehad. Enig punt van kritiek is dat de band niet heel veel vernieuwd. Maar ja, als je goed bent in wat je doet, waarom zou je dan wat anders gaan doen?

01. Sombre Tidings 01:06
02. Hammer from the Howling Void 06:47
03. Usurper of the Earth and Sea 06:26