Suasion – The Infinite | CD

Juliette Ruygrok | 4 februari 2023

De Belgische formatie Suasion bestaat al sinds 2013, toch is ‘The Infinite’ pas het tweede album van de band, en daarmee zal Suasion niet voor iedereen een bekende naam zijn. Ze timmeren hard aan de weg binnen het modern metal/ metalcore genre. Ze schroomen niet om een enorme diversiteit aan stijlen te mixen, daarmee is de band vernieuwend en ook wel uniek te noemen.

Het album begint in ieder geval bijzonder, met een soort van intro wordt er een space achtige vibe neergezet. ‘Astro’ duurt maar 1:42, en meer dan een intro op het album kunnen we het dan ook niet noemen. Wie zich begin van de zero’s veel in de industrial dance scene bevond gaat in ieder geval veel herkenning vinden in ‘Murphy’s Law’. De intro kent veel samples en electronische dance invloeden. Ondanks de vele dance invloeden beukt het wel, en dat komt voornamelijk door de inbreng van de vocalen. De break kent een serieuze verharding met lekkere grunts. Er gebeurt veel, en dat maakt het ook wat verwarrend.

‘Infinite’ heeft een intro die doet denken aan de jaren 90, wat betreft dance invloeden. De inbreng van de synthesizer, sleept je mee in een rockend geheel. De vocalen passen hier prima bij. De break is rustig, en kent een sterke opbouw naar “je verwacht het niet” een gladde gitaarsolo. De solo laat ruimte voor een mooie overgang naar het refrein. Het mixen van stijlen werkt hier in ieder geval prima, en zelfs versterkend.

In ‘Explore’ licht de nadruk in de opening weer op electronische dance. De inbreng van de vocalen zijn prima, maar het geheel blijft wat braaf. Later in het nummer wordt er wat uithalen betreft meer gevraagd, helaas wordt dan ook duidelijk dat de inzet op de vocalen wat beperkt is

‘Transformation’ is zo’n nummer waar groove wat meer naar voren komt. Helaas valt dit ook snel weg door de inbreng van vele electronische dance invloeden. Het refrein is wat harder en dat is fijn, maar de vele tempowisselingen maken het nummer wat rommelig. Meer groove en minder electro had makkelijker, en misschien ook wel prettiger geweest.

De muzikale balans komt beter naar voren in ‘Black Or White’. Er wordt meer gebruik gemaakt van gitaren en dat is lekker, hoewel veel verder dan een sterkte rock vibe de invloed niet rijkt. Het geheel is muzikaal een stuk sterker, helaas gebeurt er nu weer te veel op de vocalen wat het geheel ook weer afzwakt.

In ‘Momentum’ wordt er een vrouwelijk vocalist ingezet (Steffi Pacson) en dat werkt goed. Het kent een mooie volle intro, waarbij de stijlen elkaar goed aanvullen. Het nummer lijkt meer constant en de vocalen blijken een goede mix met de diverse stijlen. In het midden is er sprake van een harde opbouw met de nodige agressie, dit had niet persé gehoeven maar doet gelukkig ook geen afbreuk aan het nummer.

‘Equilibrium’ duurt niet te lang 2:46, dat is misschien de reden om erg hard van start te gaan. Alles gebeurt een beetje plots; de intro, de inbreng van de vocalen. Het refrein is een enorme contradictie op het voorgaande stuk. Naar het einde wordt er ook nog een solerende gitaar toegveoegd. Er gebeurt simpelweg te veel in een korte tijd. Less is more, ook al wil je zoveel mogelijk van je kwaliteiten laten horen. Dat gaat hier helaas niet op.

Het album wordt afgelsoten met ‘Naught’, eigenlijk de outro van het album. Het heeft een mooie droomachtige vibe, maar een outro hoeft geen 4:34 te duren. Had dan ‘Equilibrium’ verlengt om daar meer ruimte te geven voor de diverse stijlen en overgangen.

Suasion brengt met ‘The Infinite’ een gewaagd album uit. Dit zal zeker niet bij iedere metal fan lekker vallen, met name door het overmatig gebruik van diverse electronische dance invloeden. De mix van stijlen is niet altijd een succes en zorgt soms ook voor de nodige WTF momentjes als luisteraar. Het is zeker vernieuwend, maar of de ingeslagen weg ook succesvol is, zal moeten blijken. Uniek is ‘The Infinite’ in ieder geval wel!

01. Astro
02. Murphy’s Law (ft. Florent Salfati)
03. Infinite