Steel Panther – On The Prowl | CD

Juliette Ruygrok | 2 maart 2023

Steel Panther fans kunnen opgelucht adem halen. Maar liefts 4 jaar moest men wachten op een nieuwe plaat na ‘Heavy Metal Rules’ (2019). Ondertussen is Spyder aan de band toegevoegd als vervanger van bassist Lexxi Foxx. Maar eindelijk is het zover….Het is tijd voor zelfspot, vunzigheid en comedy. Het is tijd voor ‘On The Prowl’, wat alweer het zesde album is voor de Amerikaanse glamrockers.

De sfeer wordt meteen bepaald, album opener ‘Never To Late (To Get Some Pussy Tonight)’ is meteen een feestje zoals we het van Steel Panther gewend zijn. Het heeft energie, ranzigheid en kent toch de gladde invloeden die we van mannen in strakke broeken, met gitaren mogen verwachten. ‘Friends With Benefits’ begint met wat rauwer gitaarwerk in de intro. De teksten van Michael Starr zijn to the point, maar je vraagt je wel af; “zingt hij dit nou echt?”. “You get 25 dollars, I get to slap you with my dick”, kan geinterpreteerd worden als een accurate beschrijving van “Friends with benefits”, hoewel het toch ook wat banaal overkomt. Maar ach het is Steel Panther, en het gitaarspel van Satchel Parrish zorgt ervoor dat het niet volledig debiel overkomt.

Meer realiteit en een serieuze noot in het rustige ‘On Your Instagram’, waar het inhoudelijk gaat over een crush op een instagram account. Mooi thema wat ook actueel is binnen de huidige tijdsgeest. De heren van Steel Panther brengen een pijnlijke waarheid op een grappige wijze, en dat heeft dan wel iets episch. Ook ‘1987’ brengt inhoudelijk meer. Het is een grappige ballade die verwijst naar een prachtig tijdperk, en de grote muzikale helden die daar bij horen. Hiermee wordt duidelijk dat Steel Panther juist in de rustige nummers toch meer weet over te brengen, en krijgt het album gelukkig ook nog wat diepgang.

‘Is My D**k Enough’ (ft. Dweezil Zappa) is dan weer een komische noot over het zelfvertrouwen van de man. Het ongetwijfeld een vraag die vaker terugkomt tussen de lakens. Mocht je het slapende gedeelte ervaren zoals het einde van dit nummer, dan heb je je antwoord. De ode aan de vagina ‘Magical Vagina’ voelt toch zoetsappig aan, en zal niet bij iedere vrouw in de smaak vallen. Sommige dames houden muzikaal nou eenmaal van iets meer ballen, en waarschijnlijk ook als het aankomt op de omschrijving van hun….

Gelukkig gaan de opvolgende nummers over het mannelijk geslachtsdeel en het gebruik daarvan, dit kan kennelijk wel met wat tempo. ‘All That And More’ brengt dan ook meteen een rauwere vibe in de intro, wat doortrekt door de rest van het geheel. Ook ‘One Pump Chump’ kent een lekker rap tempo, wat goed past bij de thematiek van het nummer. Je moet er toch niet aan denken dat het ene stootje in ballad vorm wordt uitgevoerd!

In de ballad ‘Ain’t Dead Yet’ wordt een voorbode gegeven van de aankomende tour van Steel Panther. Het geschetste plaatje gedurende deze rustige setting geeft in ieder geval aan dat de mannen misschien ouder worden, maar nog niet afgeschreven zijn. Dus wees gewaarschuwd voor eventuele backstage capriolen. Afgesloten wordt er met het speelse ‘Sleeping On The Rollaway’. Het is energiek en kent diverse leuke riffs wat het geheel een vrolijk vibe geeft. Er wordt met tempo en een feestje een einde gemaakt aan bijzonder album.

‘On The Prowl’ is alles wat een Steel Panther fan mag verwachten. Voor fans van het eerste uur zal het zelfs genieten geblazen zijn omdat het muzikaal wat harder is, waardoor het terug doet denken aan debuut ‘Feel The Steel’. Is het muzikaal een nieuwe inslag? Nee dat zeker niet. Steel Panther doet wat Steel Panther doet, en dat is muzikaal een trip down memory lane, naar een tijdperk van haarlak, strakke broeken en gitaren. Tekstueel is soms zelfs erg simpel, en wordt het misschien tijd voor een nieuwe gimmick. Maar ach het is wel Steel Panther, en dat lag ook enigsinds in het verwachtingspatroon. We hebben in ieder geval weer even kunnen lachen.

01. Never Too Late (To Get Some Pussy Tonight)
02. Friends With Benefits
03. On Your Instagram