Sortilège – Sortilège | CD

Manfred Werger | 28 oktober 2023

In februari van dit jaar mocht ik de review van de nieuwe Sortilège verzorgen. Een plezierige opdracht, die mij terugbracht bij hun prille albums uit het begin van de jaren ’80. Het ultieme debuut van deze Franse band wordt binnenkort opnieuw uitgebracht door High Roller Records. Schitterend om deze tracks in hun “second life”te mogen recenseren, met plezier draait de hernieuwde uitgave rondjes in de mediaspeler!

Sortilège (voortgekomen uit de coverband Blood Wave) was samen met Trust en Warning één van de vele Franse bands die rond 1980 het Europese vasteland bestookten. H-Bomb, Ganafoul, Caroline, Océan, Vulcain, Blasphème, ADX en Satan’s Jokers volgden deze voorhoede. Probleem van deze bands was de verspreiding van het muzikale gedachtegoed. Niet elke Franse platenmaatschappij zat te wachten op de “goddeloze herrie” van de muzikanten. Sortilège week uit naar Roosendaal, vlakbij mijn woonplaats. Het Rave-On label van Stefan Rooijakkers en Jacques Hustinx pakte de band uit Parijs op en Willen Steentjes droeg zorg voor het vastleggen van hun songs.

In 1983 werd de EP uitgebracht en de reacties waren lovend. In de High Roller uitgave zijn de originele tracks bewerkt, dat hoor je aan de hogere output, de betere dimensies en de mooiere balans tussen gitaar (Stephane Dumont en Didier Demajean), vocalen (Christiane Augustin) en de ritmesectie (Daniel Lapp op bas en Rob Snake (Jean Philippe Dumont) achter de drumkit). Patrick Engel heeft de opnames van een nieuwe master voorzien in The Temple of Disharmony.

Het is een fijn wederhoren, de originele vijf tracks spatten van de schijf af, direct, pakkend, stevig, met geweldige vocalen en spetterend gitaarwerk!

De sound doet denken aan de klassieke Riot. Leuk is de toevoeging van twee tracks van de originele demo: ‘Rein De Sabbat’ en ‘Esclave De La Mort’, beide behoorlijk sterk en passend in deze uitgave.

Drie nummers van de EP zijn ook in de Engelse versies te horen: ‘Gladiator’, ‘Blade Killer’ en ‘The Amazone Warriors‘. De tracks verschenen eerder op de Axe Killer uitgave van deze EP. Sortilège bracht hun tweede en derde vinyl ook uit in de Engelse taal (via het Duitse Steamhammer Records).

Sortilège stierf een prille dood, na de nodige tours in 1984 was de band in 1986 passé. In 2019 vond er een reünie plaats, met zanger Augustin als het enige overgebleven bandlid. ‘Phoenix’ was een plaat met herbewerkingen van hun klassieke werk. Ik pikte de band weer op met het sterke, wat nostalgische ‘Apocalypso‘. Eind november verschijnt er een live-album van de band (Coram Populo).

Deze 38 minuten is mij uitstekend bevallen, de cd is voorzien van een 24 pagina’s tellend boekwerkje met veel info, foto’s en een uitklappostertje. De heruitgebrachte LP-versie heeft nog een extra fotokaart als toetje. Voor de oudere fans van het genre en hen, die de EP destijds hebben laten gaan, is dit een uniek plaatje van een unieke band van weleer!

01. Amazone
02. Progéniture
03. Gladiateur