Sortilège – Apocalypso | CD

Manfred Werger | 24 februari 2023

Ah, Sortilège! Da’s even geleden, wat gaaf dat ik hun nieuwe schijf kan oppikken voor een review! Deze Parijzenaren zijn in 2020 uit hun as herrezen, ‘Apocalypse‘ is hun nieuwe schijf en deze verschijnt op Season of Mist, na eerst een aankondiging via Verycords dat het album digitaal aanbiedt. Ik ben benieuwd!

Sortilège is wellicht bekend bij de wat nostalgische (en oudere) rockers en metalheads. In 1981 debuteerde de groep op het kleine Rave On Records, het label van Jacques Hustinx en de Aardschok redacteur Stefan Rooyackers. De impact van de band was er niet minder om: agressieve sound, hoge vocalen en schitterend Randy Rhoads-achtig gitaarwerk van Stephane Dumont en Didier Demajean. Sortilège vormde samen met Trust al snel de voorhoede van een groot aantal bands, mocht op toer met het langzaam doorbrekende Def Leppard en in hun kielzog (en bij optredens op Europese festivals) werden veel Franse acts meegetrokken, onder meer H-Bomb, Satan’s Jokers en Ocean.

De platen na het debuut verschenen in de Engelse en Franse taal bij Steamhammer, Devil’s Records en Rocks Records, maar de kwaliteit was wel minder dan het overrompelende beginschijfje. Sortilège gaf de geest in 1987. Inmiddels hebben de toenmalige leden andere interesses, banen en een nieuw bestaan. Zo werkt gitaargigant Dumont als sound engineer in de VS, Demajean is heden ten dage een geluidstechnicus. Pogingen tot een herstart van Sortilège slaagden pas rond 2019.

In 2020 bracht de band ‘Phoenix’ uit, met twee nieuwe tracks en twaalf opnieuw opgenomen versies van het nostalgische werk.

Wat een feest is deze ‘Phoenix’! Alleen, van de originele bezetting is zanger Christian Augustin gebleven. Bruno Ramos en Oliver Spitzer zijn de nieuwe gitaarbeulen, Sebastien Bonnet (o.a. Temple of Silence) is de bassist en Clement Rouxel (o.a. bij Duality) de drummer.

De nieuwe plaat van de band heet ‘Apocalypso ‘. Het artwork van Stan W. Decker is herkenbaar. Ook de muziek is spijkerhard en in een open productie en heldere mix spat het geheel van de plaat af. De band wordt geholpen door enkele bevriende gasten: Stephanie Buriez (vocalist en gitarist bij Loudblast) speelt mee, de mannen van Myrath bieden een helpende hand én Adagio-keyboarder Kevin Codfert is betrokken bij het afsluitende titelnummer.

Vanaf ‘Poseidon‘ knalt de band als vanouds: hakkende gitaren, brullende zang in de stijl van UDO, een rammende ritmesectie, heerlijk! Ook ‘Le Sacre Du Sorcier’ is een vlotte track, met duidelijke hints van classic Maiden en een meezing-melodietje in het middenstuk. ‘Vampire‘ kent een soortgelijke opzet, stevige aanzet, rust in het middenstuk en vervolgens weer lekker doorknallen. ‘Trahison‘ is een prachtig hakkende track met Priest-achtige taferelen. ‘Walkyrie’ is een gave, vette stamper. ‘Encore Un Jour‘ is een slepende ballad in de stijl van Ocean. ‘Le Parade Des Centaures’ kent downtuned gitaren en vette grunts van l‘ami Buriez!

Soms is gas terug nemen ook wel lekker, met name ‘Attila’ en ‘Derrière Les Portes de Babylone‘ hebben de lome riffs, traagheid, beetje DIO-achtig, beide beukers erg geslaagd. Met een tromgeroffel start de eindtrack, deze titeltrack kent zwaar riffwerk in de beste Sabbath-traditie, epische lijnen en erg fraai soleerwerk, met de zwevende zang en dezelfde trommels wordt de schijf na 47 minuten afgesloten.

Wat een leuke plaat eigenlijk. De gave momenten van de band’s eersteling en wat concert-opnames uit de jaren’80 komen weer bovendrijven. Het zou leuk zijn dat Sortilège een kans krijgt op wat podia in de buurt, vanaf eind april gaat de band toeren. Seasons of Mist, het metallabel uit Marseille, brengt de plaat uit mét het Phoenix album als leuke aanvulling. Genieten en beslist een zoektocht waard!

01. Poseidon (3:32)
02. Attila (feat. Stéphane Buriez) (4:06)
03. Derrière les portes de Babylone (feat. Myrath) (6:33)