Skindred – Smile | CD

Juliette Ruygrok | 8 augustus 2023

Wanneer je meer dan 20 jaar bestaat heb je eigenlijk geen introductie nodig. Maar omdat de band de afgelopen tien jaar een beetje op de achtergrond is geraakt, mede doordat albums als ‘Big Things’ (2018) niet echt aansloegen, toch maar een korte intro. Skindred is opgericht door Benji Webbe en Daniel Pugsley, die eerder samen in de band Dub War speelden. Ze hadden grote successen met albums als ‘Union Black’ (2011) en ‘Kill The Power’ (2014). Het viertal komt uit Wales, wat niet heel tropisch klinkt. Toch weten ze metal te mixen met elektronische dance vibes en reggae.

Het album gaat lekker divers van start met ‘Our Relegion’. Het kent een rustige opening, maar heeft chaotische overgangen en het is een mix van stijlen die een goede indruk geeft van wat er komen gaat. Het zijn de vocalen van Benji Webbe, die meteen opvallen en die misschien wel net zo divers zijn als de verscheidene stijlen van muziek. ‘Gimmi That Boom’ is misschien wel de knaller van het album. Fijne groovende gitaren, toffe energie. Deze springt er wel even uit!

In ‘Life That’s Free’ komen de dance / electro invloeden meer naar voren. De intro is mooi en subtiel. De beats worden goed ingebracht en de mix van drum ’n bass met gitaren werkt prima. Het nummer heeft naast sterk drumwerk van Arya Goggin ook de nodige invloeden van de synthesizer. Lekker groove mag uiteraard niet ontbreken. ‘If I Could’ begint rustig, maar kent al snel een groovende overgang, wat een leuke opbouw is naar een toch wat rustiger geheel. Er wordt lekker gewisseld van stijlen, waardoor het geen zoetsappig liefdesliedje is, maar een speelse plaat met ballen.

Reggae begint dan toch echt de overhand te krijgen in ‘L.O.V.E. (Smile Please)’. Het kent een leuke opbouw waarin ook de drum ’n bass weer terugkomt. Ook in ‘This Appointed Love’ is reggae een duidelijke sfeer maker. De intro begint zeer relaxed. De inbreng van de gitaren zorgt niet voor sfeer verlies, omdat het nummer sterk gedragen wordt door de vocalen van

Benji Webbe. Het tempo ligt niet heel hoog, tot aan de beukende break, waarin de rauwe gitaren van Mickey Demus je naar een hard eind begeleiden. Leuke mix van stijlen, die zeker niet voor de hand ligt maar wel werkt! ‘Addicted’ is weer zo’n voorbeeld van hoe muzikaal divers Skindred is. Blazers nemen je mee in een swingende opbouw, die overgaat in old school hip hop beats. Het geheel kent een vrolijke sfeer, waarin de gitaren zeker niet vergeten worden. Het is muzikaal knap en heel divers.

‘Mama’ is een rustig nummer waarin vooral de reggae weer overheerst. Als je dan toch keuze hebt uit verschillende muzikale invloeden, dan is bij een ode aan de moeder natuurlijk de harde gitaar niet de eerste keuze. Hoewel er genoeg bands zijn die anders bewezen hebben, maar dan komen we in andere genres terecht, en Skindred is al zo divers. Afgesloten wordt er met ‘Unstoppable’. Het lijkt niet helemaal los te komen, hoewel het de stampende bas van Daniel Pugsley in de intro anders doet vermoeden. Het is een stevig rocknummer, met geinige tempowisselingen. De opbouw naar het einde is wel bruut. Daarmee bewijst Skindred dat ze misschien wel “unstoppable” zijn.

‘Smile’ is in ieder geval een vermakelijk album, wat de band weer op het eerdere succesvolle pad lijkt terug te brengen. Het is muzikaal ijzersterk en lekker divers. Het tweede deel van het album heeft wat meer reggae invloeden, maar dat doet niks af aan de muzikaliteit van de band. Het brengt alleen maar meer een “smile” op het gezicht van de luisteraar.

01. Our Religion
02. Gimme That Boom
03. Set Fazers