Siege Of Power – This Is Tomorrow | CD

Erik van Dijk | 28 januari 2023

Siege Of Power is een samenwerking tussen Chris Reifert en een drietal Nederlandse death metal coryfeeën. In 2018 verscheen met ‘Warning Blast’ de sterke debuutplaat via Metal Blade Records. Het was even wachten, maar op17 februari verschijnt de opvolger ‘This Is Tomorrow’ wederom via Metal Blade Records.

Voor wie nog onbekend is met Siege Of Power, Chris Reifert (Autopsy) is in dit gezelschap verantwoordelijk voor de vocalen. De Nederlandse inbreng komt van Bob Bagchus (o.a. ex-Asphyx, ex-Soulburn) op drums, Theo van Eekelen (o.a. ex-Hail of Bullets, ex-Thanatos) op bas en Paul Baayens (o.a. Asphyx, ex-Thanatos) op gitaar. ‘This Is Tomorrow’ telt elf nummers en is opgenomen in de Toneshed studios en gemixt / gemastered door Erwin Hermsen. Het geweldige artwork komt van de hand van Robert Toderico

‘Warning Blast’ kwam tot stand kwam tijdens jam sessies van de vier vrienden in de studio en de factor plezier was groot, met ‘This Is Tomorrow’ werden de zaken serieuzer aangepakt. De meeste song ideeën kwamen van gitarist Paul Baayens, die continu riffs schrijft, en vervolgens bouwde de band de nummers hier omheen. De inspiratiebronnen zijn nog dezelfde met Venom, Bathory, Slayer en Black Sabbath als voornaamste bronnen. ‘This Is Tomorrow’ klinkt vooral veel volwassener dan de voorganger, er is duidelijk meer aandacht besteed aan de composities en dat komt het geheel ten goede. Meest opvallend zijn de gevarieerde vocalen van Chris Reifert.

Het album opent met het nummer ‘Force Fed Fear’, een super snel nummer waar de invloeden van Slayer te horen zijn in met name het gitaarwerk. Chris Reifert brult er heerlijk op los op

een manier die we nog niet eerder hebben gehoord bij Siege Of Power. Met ‘Sinister Christians’ krijgen we een lekker lomp nummer dat up tempo opent, maar een lekkere traag en lomp tussenstuk kent. Sterk gitaarwerk, dito vocalen en de ritmesectie staat als een huis.

Variatie genoeg op deze nieuwe plaat waar heerlijke nummers als ‘Scavengers’ en ‘The Devil’s Grasp’ een sterke Venom vibe hebben, waar zelfs de vocalen van Chris Reifert die van Cronos benaderen. met name ‘The Devil’s Grasp’ is een baggervette track met een lekkere punkriff en lekkere drums, dit nummer is toch wel één van mijn favorieten. ‘Zero Containment’ is weer zo’n beuker als het openingsnummer, super snel met korte riffs en Reifert die zich van meerde kanten laat horen en zich onderscheidt.

Dat Siege Of Power op dit album weet te variëren kunnen we horen in de nummers ‘Ghosts of Humanity’ en ‘As the World Crumbles‘. De nummers openen traag en waar eerstgenoemde alsnog vol gas wegstuift worden we met ‘As the World Crumbles’ getrakteerd op Sabbathiaanse doom met een death metal randje. ‘Deeper Wounds’ is ook zo’n bijzonder nummer. Met zes minuten op de klok het langste, een nummer in het midden tempo met melodisch gitaarwerk en een sterke Reifert en een sterke doom passage. Een knap nummer dat je niet zou verwachten van Siege Of Power op dit album. ‘Oblivion’ en ‘No Salvation’ zijn stevige death metal songs zoals die verwacht van de band en zoals je die kent van de voorganger. Het afsluitende titelnummer ‘This Is Tomorrow’ is weer een slepend en heavy doom death nummer.

Zo brengt Siege Of Power een album vol variatie.‘This Is Tomorrow’ is niet echt te vergelijken met voorganger ‘Warnong Blast’, waar de eerder genoemde inspiratiebronnen nog steeds te horen zijn. Er is duidelijk meer aandacht besteed aan de composities en met name Chris Reifert onderscheidt zich met veel variatie in de sterke vocalen. Dit is een album waar de band serieus verder me kan en heeft zoals drummer Bob Bagchus terecht zegt: “All killers, no fillers!“, ‘This Is Tomorrow’ verschijnt behalve digitaal en op CD op vinyl in twee mooie splatter edities. Een “must have” voor death metal liefhebbers.

01. Force Fed Fear 03:05
02. Sinister Christians 03:41
03. Scavengers 02:48