Shakra – Invincible | CD

Manfred Werger | 24 mei 2023

Het uit Bern, Zwitserland afkomstige Shakra startte in 1997 met een plaat, die een beetje deed denken aan hun landgenoten van Krokus en Gotthard. De dertiende studioplaat van dit vijftal gaat uitkomen op AFM, het label uit Hamburg, dat de band “in de stal” heeft sinds het album ‘Fall’ uit 2005. We gaan luisteren wat de mannen van Shakra in huis hebben en duiken in de antecedenten van deze plaat.

Shakra heeft vanaf het begin van haar carrière niet te klagen gehad over populariteit, maar de band maakte een reuzensprong door de komst van zanger Mark Fox. Het leverde de band chart successen op in Zwitserland, Duitsland en Frankrijk, leuke toers met Stratovarius, Iron Maiden en Hammerfall en de stevige, strakke rock was ook op de grote festivalpodia in Duitsland, Frankrijk en Italië te zien en te horen. De ‘Infected’ plaat uit die periode is erg sterk, beslist een luistertip.

Mark Fox stopte in 2010 na het ‘Everest’ album en John Prakesh was zijn opvolger. Shakra bleef platen maken in dezelfde stijl, maar de terugkeer van Mark Fox in 2015 gaf de band nét weer die extra boost op de plaat en op de podia. Van hun latere werk is ‘Snakes And Ladders’ uit 2017 ook een regelrechte kraker.

‘Invincible’ is het eerste album na de Corona-periode, de band heeft wat langer de tijd gehad om zaken uit te diepen en uit te werken. ‘The Way It Is’ start in ieder geval lekker met een flinke laag slide-gitaar en een ijzersterke ritmesectie. ‘The Matrix Unfolds’ en ‘Invincible‘ volgen met dikke riffs en wat nieuwere thema’s in de stijl van Alterbridge. ‘Devil Left Hell‘ refereert aan Shakra’s beginstijl: hard, knallend en eenvoudig. ‘On The Wild Side‘ is een vette party-rocker, die plaats maakt voor ‘Old Irish Song, een frisse song met een leuke power-punk vibe. ‘Tell Her That I’m Sorry’ is een wat rustigere song met een mooi refrein.

De ballade van deze plaat is ‘As I Lay Down To Sleep’. Toch wat standaard, deze sleper: akoestisch begin, refrein met spierballen. De tweede helft van de plaat biedt wat andere, moderne invloeden van Shakra, ‘House Of Rock‘ en ‘Walls Of Hate‘ bevatten wat nieuwe wendingen, maar zijn de sterkste nummers van deze plaat! Ook ‘Between The Lines‘ mag er wezen, een tof ritme en puik gitaar- en zangwerk! Het afwisselende, maar humoristische ‘As Long As I ‘m Alive‘ beëindigt deze plaat in stijl.

Shakra blijft een wat behouden band en ook in dat opzicht komt landgenoot Gotthard een beetje in beeld. Maar hun succesformule is in deze stevige plaat, geproduceerd door gitarist Thom Blunier, wel overeind gebleven, ook de wat nieuwere modern rock-riffs passen in hun concept. Lekker plaatje voor een luisterbeurt! Shakra gaat spelen op wat grote festivals, maar in het najaar volgt een heuse toer in het Duitstalige gebied van Europa. Het zou gaaf zijn om deze heren weer eens aan het werk te zien.

01. The Way It Is
02. The Matrix Unfolds
03. Invincible