Screamer – Kingmaker | CD

Manfred Werger | 16 januari 2023

Ljungby, het kleine, Zweedse stadje in de provincie Kronobergs Iän, zegt menigeen niet veel. Toch biedt de plaats, zo’n twee uur rijden vanaf het vliegveld van Kopenhagen, een mooie herinnering voor de metalfans. Deze is gekoppeld aan één van de helden van weleer. Het Cliff Burton Museum werd er op 14 mei 2022 geopend, de befaamde Metallica bassist overleed in deze plaats door een ongeval met een tourbus. Maar de plaats is ook gekoppeld aan de mannen van Screamer. ‘Kingmaker’ is hun vijfde plaat, Steamhammer/SPV heeft de schijf net uitgebracht.

Screamer is een Zweeds vijftal dat in 2009 een start maakte met de demo ‘Never Going Down’ en de band speelt een potje harde, traditionele metal met hier en daar wat subtiele keyboards. De muzikanten brengen met regelmaat plaatwerk uit. Referentiepunten? Die vind je zeker bij Hammerfall, Axel Rudi Pell, Judas Priest, classic Maiden, Scorpions, Jeff Scott Soto’s bands en Primal Fear. De gitaren staan voorop in hun muziek en hun gitarist Anton Fingal kreeg de nodige positieve kritieken op de vorige schijfjes. Juist die gitarist heeft Screamer verlaten, hij is vervangen door Jonathan Aagaard Mortensen, o.m. gitarist bij de Shakedown Suzies en The Embodied. Sterke troef van de band is ook Andreas Wikstrom, hij was zanger bij Stoneload.

Als je de cd ziet, de hoes van David Paul Seymour en het ontwerp van Daniël Porta, de singles, die vanaf september 2022 al werden gelanceerd en de tien nummers, die in veertig minuten worden gepresenteerd, beluistert, dan weet je eigenlijk genoeg. Lekkere metal in een wat open productie. De gitaren en zang staan voorin de mix, jammer dat de bas en de drums af en toe wat worden weggedrukt hierdoor.

De plaat opent met wat lekkere stampers, de titeltrack en ‘Rise Above‘. ‘The Traveler’ kent mooie bijdragen van Kyle McNeill op de keyboards, het is een wat Soto-achtige song. Met ‘Hellfire’ worden herinneringen aan Priest opgehaald.

‘Chasing The Rainbow’ lijkt op Axel Rudi Pell’s vroegere werk met Jeff Scott Soto. ‘Ashes and Fire’ is een meezinger en ‘Burn it Down’ lijkt wat op Riot V. De plaat gaat verder met ‘Fall Of The Common Man’, een sterke song. ‘Sounds Of The Night’ is een lekkere beuker met snel riffwerk en ‘Renegade’ sluit af met een mooi Thin Lizzy-dubbel gitaarriffje.

Leuk plaatje van deze gasten! Steamhammer/SPV en de sympathieke Zweden doen er van alles aan om het resultaat van hun harde werk te promoten. Een vijftal singles, allerlei verkrijgbare formats en genoeg promotiemateriaal om een magazijn te vullen. Een echte pottenbreker is deze schijf niet, maar ik hoop dat de Zweden een podiumplaats krijgen op de vele metal festivals in de zomer!

01. Kingmaker 3:26
02. Rise Above 3:33
03. The Traveler 4:28