ScreaMachine – Chruch of the Scream | CD

Manfred Werger | 5 mei 2023

Ha, eindelijk weer wat nieuws van deze Italianen. Hoofdredacteur Erik recenseerde hun veelbelovende debuut in 2021 en na een EP ‘Borderline’ (met een leuke cover van Judas Priest’s Leather Rebel) is ScreaMachine uit Rome terug met ‘Church Of The Scream‘, uitgebracht door Frontiers én met een nieuwere, stabiele line-up.

ScreaMachine werd opgericht door Francesco Bucci, bassist van Stormlord en voormalig schrijver en reviewer van het Italiaanse Rock Hard magazine. Het gelijknamige debuut kende een wat variabele line-up, met veel gasten, onder meer Kaledon gitarist Alex Mele. De plaat viel op door zijn compacte, goed ingespeelde metalsongs in de stijl van Iced Earth, Savatage en Judas Priest. In de Coronapandemie heeft ScreaMachine de tijd gehad om een vastere band te creëren, waarbij Edoardo Taddei (van de Yngwie Malmsteen Tribute Band Black Star en Aeturnum) de nieuwe gitarist werd naast Paolo Campitelli (afkomstig van Noveria en Kaledon). Ook kon men de rustpauze benutten om nieuwe songs te schrijven. Die 10 songs werden opgenomen, gemixt en afgewerkt in de Warlord Sound Studios in Rome. De befaamde Stan W. Decker zorgde voor het artwork en Paolo Campitelli is de hoofdverantwoordelijke voor de geluiden.

‘The Crimson Legacy’ bijt lekker fel van zich af, met vette riffs en heerlijk solowerk van Edoardo Taddei en een pakkend refrein. De titeltrack valt hierna lekker hakkend binnen, de band heeft de beresterke instrumentatie van het eerste album goed weten vast te houden, ik vind de bariton-achtige zang met de ruwe shouts van Valerio Caricchio wat achterblijven bij deze Teutoonse power, maar de koortjes en gang-vocals maken veel goed. ’Night Asylum’ begint met een leuke riff, de song ligt meer in de latere Accept-stijl, ‘Revenge Walker’ volgt, het

Ozzy-achtige begin gaat over in een sterke banger, de zang van Caricchio klinkt wat bijtender, meer in de richting van Judas Priest. ‘Methadone’ is de volgende track, snel, stevig, Iced Earth-achtig met een mid-tempo refrein.

‘Flag Of Damnation’ kent een wat traditionele metal benadering, met een wat prille Metallica-vibe. ‘Occam’s Failure’ is een spitsvondige titel, de basisfilosofie van deze Middeleeuwse denker wordt na beschouwd, let op de fantastische (te korte) solo van Taddei in deze hakkende metal-track. ‘Pest Case Scenario‘ is een banger in de stijl van Racer X, lekkere track! ‘Deflagrator’ wordt ingeleid door de drums van Fo en de bas van Francesco en is een wat modernere, beukende track met Accept-achtige koortjes en Yngwie-achtige leads. In het lange, afsluitende, Savatage-achtige ‘The Epic Of Defeat’ horen we Elevenking zanger Davide Moras, een fijn coda van deze plaat met veel dubbele gitaarlijnen.

Na 47 minuten is het voorbij. Wederom een sterke schijf, ook goed van Frontiers Music om deze Italianen een kans te geven en hen te behouden. Ik vind het gitaarwerk van Eduaurdo Taddei een sterke verrijking van de sound, hij is weliswaar een Yngwie-adept, maar het geeft de zware, traditionele beukers een gave boost! Beslist het luisteren waard!

01.The Crimson Legacy
02.Church Of The Scream
03.Night Asylum