Scream Maker – Land Of Fire | CD

Manfred Werger | 7 augustus 2023

Zo, dat is snel! Een review van de vorige plaat van deze band uit Warschau is nog niet zo lang geleden verschenen en nu ligt de nieuwe Scream Maker al in de schappen. Ik heb de tracks van de nieuweling meegenomen op een korte vakantie ter voorbereiding op een review. Ben benieuwd!

Scream Maker, ik was destijds inderdaad verrast door ‘BloodKing’, de plaat, die als independent release in het begin van 2022 een tijdje rondzwierf en na een periode van 10 maanden door het Italiaanse Frontiers werd opgepikt en een heruitgave beleefde. Maar de pret was er niet minder om: nummers als ‘When Our Fight Is Over’, ‘Join The Mob’, ‘Hitting The Wall’ en de furieuze titeltrack beluister ik nog vaak.

De line up op deze vierde schijf is stabiel gebleven, Bartosz Ziotkowski, extra gitarist op de voorgaande knaller, is nu vast bandlid. Samen met gitarist Michal Wrona vormt hij het uithangbord van deze band, want het gitaarwerk van Scream Maker is subliem. Ook heeft de band een opvallende zanger: Sebastian Stodolak. Deze kerel leerde Engels door het vertalen van de teksten van de songs van Metallica en is in Polen mede verantwoordelijk voor de jaarlijkse Ronnie James Dio Memorial Tour langs diverse podia. Zijn stem is krachtig en dynamisch, in de stijl van Bruce Dickinson, Biff Byford en Ralf Scheepers.

Voor ‘Land of Fire’ is de strategie in compositorisch opzicht en in het productieproces niet veranderd. Wél is de band iets melodieuzer gaan koersen. Jammer vind ik dat de puike ritmesectie (Jaziek Radosz op bas en Tomas Sobieszek op drums) af en toe wat terughoudend klinkt ten opzichte van de andere muzikanten, het had de wat snellere tracks nog meer vuur gegeven.

De power metal van de band blijft echter ijzersterk met Iron Maiden, Accept, Rage, Lizzy Borden, Primal Fear als referenties. Nummers als ‘Can’t Stop The Rain’ en ‘Everybody Needs Illusions’ knallen het beste van bands als Firewind en Alcatrazz bij elkaar. Ook ‘Zombie’ is sterk: een akoestisch thema ontpopt zich tot een heavy kraker met dikke, Accept-achtige riffs. Die tempo- en themawisselingen hoor je ook in ‘A Nail In The Head‘, ‘Dark Side Of Mine’, het Maiden-achtige ‘Way To The Moon’ en de epische, doomy afsluiter ‘Below’. Scream Maker slaagt er ook in om de thema’s en nummers te voorzien van een pakkend refrein. Maar de band staat in de wat klassieke metal ook hun mannetje: ‘Land Of Fire’ kent vet gitaarwerk met staccatoriffs in de stijl van Dokken en Primal Fear. Ook ‘See The Light‘ en het wat eenvoudige, strakke ‘ The Rider’ blijven aanstekelijk en heavy.

Na bijna 48 minuten is het avontuur voorbij. Scream Maker is een gaaf bandje, ook een band, die ingespeeld en ervaren klinkt. De band heeft ook veel getoerd en met de grote bands uit het genre op het podium gestaan. Op basis van hun vorige schijf ‘BloodKing’, maar zeker met de nieuwe ‘Land Of Fire’ op zak zou de band wat meer in West-Europa moeten kunnen spelen, hopelijk kan Frontiers Music Srl. iets voor deze mannen betekenen. Beslist een luisterbeurt waard, deze schijf is ijzersterk!

01. Perpetual Burning 05:00
02. Can’t Stop the Rain 03:56
03. Everybody Needs Illusions 04:01