Schizophrenia - Chants of the Abyss | CD

Alex Thrasher | 31 januari 2023

Bands die een cover album opnemen met songs van andere bands als eerbetoon is niet nieuw. In 1987 bracht Metallica immers al het geweldige ‘the $5.98 EP-Garage days re-revisited’ uit met heerlijke covers van o.a. Diamond Head, Holocaust en Misfits. En niet te vergeten de prachtige Dio tribute van de Noorse zanger Jørn in 2010 met naast covers ook een eigen nummer opgedragen aan de zanggod (‘Song for Ronnie James’).

Vrij recent (2021) was er ook het puike cover album van Deceased, ‘Thrash times at Ridgemont High’, waar strakke versies van nummers van o.a. Sacrifice, Whiplash en Blessed Death op te vinden zijn. Maar een cover album is niet altijd een succes, zoals het zoutloze ‘Inspirations’ van Saxon recent liet horen. De trend dat vooral bands die al wat langer bestaan een cover of tribute album uitbrengen, wordt doorbroken door het Belgische death /thrash ensemble Schizophrenia.

Deze jonge band heeft immers alleen nog maar een EP en een debuutalbum op haar naam staan. Waarom nu al een tribute CD kun je je dan ook afvragen. De band heeft daar een goede verklaring voor. Eigenlijk was het de bedoeling om op het debuutalbum een cover op te nemen, maar de band wilde toch de eigen nummers scheiden van de covers. En zo ontstond het idee van ‘Chants of the Abyss’ (geweldige titel trouwens).

Op de EP staan in totaal 6 nummers. De bandkeuze is niet origineel, of het zou Judas Priest moeten zijn met een supervette versie van ‘Metal Meltdown’, maar de band giet een heerlijk Schizo-sausje over de nummers. Dat kan ook eigenlijk niet anders met het unieke stemgeluid van Ricky Mandozzi. Luister maar eens naar de geweldige versies van Morbid Angel (‘Maze of Torment’) en Slayer (‘Necrophiliac’). Nummers die trouwens ook niet zo vaak als cover te horen zijn.

Dat punk ook een belangrijke invloed op de sound van Schizophrenia heeft, bewijzen nummers van Misfits en G.B.H. Enige nummer dat wat minder weet te boeien is de cover van Exodus. De agressie die dit nummer kenmerkt, weet de band niet helemaal over te brengen. Maar de balans opmakend, kan deze cover EP aan de lijst van goede tribute albums worden toegevoegd. Op YouTube zijn de Slayer, Morbid Angel en Misfits cover te beluisteren.

Het mini album verschijnt op CD op 10 februari en is bij de band zelf te bestellen.

01. Necrophiliac (Slayer cover)
02. Maze of Torment (Morbid Angel cover)