Saxon - Hell, Fire and Damnation | CD

Alex Thrasher | 28 december 2023

Het Engelse Saxon blijft niet alleen relevant omdat zij aan de bakermat van de New Wave of British Heavy Metal (NWOBHM) heeft gestaan, maar toch zeker ook omdat de band iedere 2 á 3 jaar een nieuw album weet uit te brengen. Het 24ste studio album is aanstaande, draagt de naam ‘Hell, Fire and Damnation’ en verschijnt op 19 januari via Silver Lining Music.

Het laatste album ‘Carpe Diem’ is dan ook nog maar van 2 jaar geleden (voor een review check hier). Dit album toonde een band in vorm en dat was ook nodig om het zoutloze coveralbum ‘Inspirations’ weg te spoelen. Nu wil het geval dat Saxon het afgelopen jaar de keuze maakte om ook een deel 2 van ‘Inspirations’ uit te brengen onder de noemer ‘More Inspirations’. Leuk als bonus CD maar losse aanschaf zeker niet waard. De vraag is natuurlijk of Saxon opnieuw de mond weet te spoelen (of te snoeren) met het nieuwe album ‘Hell, Fire and Damnation’.

Het album opent met het gesproken intro ‘The Prophecy’ door acteur Brian Blessed (bekend van Blackadder en Robin Hood). Daarna wordt het titelnummer op ons afgevuurd. Een heerlijke headbanger die ook als eerste single is vrijgegeven op YouTube. En daarmee is gelijk de toon gezet voor weer een uitstekend album van Saxon, zoals we eigenlijk (buiten de mindere albums van begin jaren negentig) al decennia gewend zijn.

De band klinkt bevlogen op het nieuwe album, niet in het minst geholpen door het geweldige heldere geluid (mix en mastering door Andy Sneap). Ook zanger Biff Byford is nog steeds goed bij stem en klinkt verrassend fris op dit album. Of het nu om snelheid gaat (‘Fire and Steel’, ‘Kubla Khan and the merchant of Venice’) of een lekkere riff met groove (‘There’s something in Roswell’, ‘Pirates of the Airwaves’) Saxon weet gewoon hoe je een goed nummer moet schrijven.

Kers op de taart is wat mij betreft wel de toetreding van de 63-jarige Brian Tatler (Diamond Head) tot de band, als vervanger van de ondertussen alweer 72-jarige Paul Quinn. Net als Saxon behoort Diamond Head tot de grondleggers van de hedendaagse metal (was er wel Metallica geweest zonder Diamond Head?), waarbij laatstgenoemde band niet verder is gekomen dan optredens in kleine zalen. Het is Brian dan ook gegund nu in de grotere zalen te spelen; ik ga in ieder geval kijken als Saxon van de zomer op Alcatraz zal optreden.

Saxon-fans kunnen het album met een gerust hart toevoegen aan de catalogus in de platenkast. Het nieuwe album verschijnt op 19 januari 2024 bij Silver Lining Music en is naast digitaal verkrijgbaar op Cd, (gekleurd) vinyl en gelimiteerde de luxe boxset.

01. The Prophecy 01:24
02. Hell, Fire and Damnation 05:32
03. Madame Guillotine 05:25