Savage Grace - Sign of the Cross | CD

Alex Thrasher | 6 maart 2023

Of het komt omdat heavy metal weer in de lift zit of omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, feit is wel dat een aantal bands dat decennia geleden de instrumenten in de wilgen had gehangen, recent weer nieuw plaatwerk heeft uitgebracht.

Zo konden we de afgelopen jaren weer genieten van een nieuwe (mini-)album van Vio-lence, Hexx en Sword. Waar Sword recordhouder was met een nieuw album na een winterslaap van 34 jaar, gooit Savage Grace daar nog een schepje bovenop: ‘Sign of the Cross’ is maar liefst 37 jaar na het geweldige ‘After the Fall from Grace’!’

Van de originele bezetting is alleen Christiaan Logue nog over. Op het laatste album nam hij naast de gitaar ook de zang voor zijn rekening. Op de plaat was dat nog wel te pruimen, maar live ging hij geregeld over het randje met zijn stem. Ik was dan ook niet verrast dat hij zich weer op gitaar zou concentreren en de zangpartijen overlaat aan nieuwe zanger Gabriel Colon (ook actief bij Lynch Mob).

Het album, getooid met een onaantrekkelijke albumcover, gaat lekker van start met ‘Barbarians at the Gate’ en ‘Automoton’. De zang van Gabriel lijkt wat op Rob Halford, en dat geeft de nummers ook wat meer kracht. De gitaarsolo’s klinken alleen wat ongeïnspireerd en missen felheid. Als daarna ook de nummers een bedenkelijk niveau beginnen te krijgen, ‘Rendezvous’ en ‘Stealin’ My Heart Away’, begin ik me voor het eerst hardop af te vragen of deze reünie nu wel zo’n goed idee is.

Gelukkig wordt met ‘Slave of Desire’ en ‘Star Crossed Lovers’ het tempo en het niveau weer wat opgekrikt. Maar dat blijkt maar van korte duur te zijn want ‘Blended’ en ‘Helsinki Nights’ zijn matige songs (en met bedenkelijke tekst “sluts in Denmark look like great Danes”) en doen in niets herinneren aan de band die de geweldige platen in de jaren ‘80 maakte.

‘Sign of the Cross’ is dan ook een album met een wrange afdronk. Alleen omdat een aantal nummers de middelmaat maar net kan ontstijgen, krijgt dit album een krappe voldoende. Om mijn teleurstelling te verwerken, zet ik dan maar vlug het eerste album ‘Master of Disguise’ op. Het album verschijnt op 5 mei a.s bij Massacre Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en (gekleurd) vinyl.

01. Barbarians at the Gate
02. Autonomoton
03. Sign of the Cross