Sarayasign - The Lion’s Road | CD

Manfred Werger | 13 augustus 2023

Sarayasign verraste ons in mei 2022 met ‘Throne Of Gold‘. Het was de cd van de maand, een plaat die mijn top 10 nét niet haalde, maar absoluut een smaakmaker in de stroom van releases. Sarayasign vervolgt haar concept-verhaal met een tweede schijf, nu uit op Frontiers Music. We luisteren naar en huiveren bij ‘The Lion’s Road‘. Een prachtplaat!

Saraysign is afkomstig uit Örebro, Stockholm en Falkenberg, Zweden. Drummer Jesper Lindbergh is verantwoordelijk voor het Tolkien-achtige concept van het verhaal achter de platen van deze band. Op de website van de band worden dit verhaal over het bedreigde land Saraya en een persoonlijk liefdesverhaal hierin als dimensie in diverse hoofdstukken uitgelegd. Best ambitieus!

Het debuut van Sarayasign kwam uit op Melodic Passion Records. In twee acts werden de nummers gekoppeld aan de hoofdthema’s. Ijzersterk gedaan en uitgevoerd, Sarayasign kent sterke muzikanten en een frontman, waar je niet om heen kan; Stefan Nykvist, voormalig zanger van Heartwind, Crystal Blue en vocalist bij het sterke Sweet Freedom, een band met voorliefde voor de rock van het einde van de jaren ’70.

In ‘The Lion’s Road ‘ gaat het verhaal over Saraya verder en ook hier zijn er twee hoofdstukken, waarin je de nummers van de plaat kunt onderbrengen: ‘When All The Lights Go Out’ over de totale verduistering van Saraya en ‘A Heartless Melody‘ over twee geliefden, die elkaar zoeken in allerlei dimensies.

Sarayasign heeft in het korte bestaan een nieuwe gitarist en dat is Peter Lundin. Ook heeft de band de drums en de zang apart opgenomen in verschillende delen van Zweden.

Uiteindelijk zijn alle muzikale stukken samengebracht bij mastermind Jacob Hansen, eindverantwoordelijk voor het majestueuze geluid, want de schijf klinkt fantastisch. Aaron Wilkerson, bekend van de artworks vanuit het Canadese Art Station en Daniel Eek zorgden voor een pakkende hoes en een mooi design.

Tja en dan de plaat……..wát een schijf weer! Sarayasign pakt zaken groots aan, heeft een moddervet geluid en enorm veel groove en harmonie. De band speelt ook technisch ijzersterk en dat geeft de muziek een progressieve touch.

‘When All The Lights Go Out‘ start strak en sterk, melodie in een dikke riff, een atmosferische pauze en een wereldsolo van Peter Lundin. ‘Blood From Stone‘ en het progressieve ‘A Way Back’ vervolgen met prachtige thema’s in de stijl van de meeslepende tracks van Queensryche. ‘The Beginning Of The End’ is loodzwaar met mooi gitaarwerk. ‘A Love Will Burn‘ is een ballad met Olivia Thon als tegenhanger van Stefan Nykvist, fraaie samenzang, beetje Pamela Moore-achtig. In ‘Love Will Burn’ herhaalt Sarayasign dit pompeuze kunstwerkje. ‘Everdying Night’ is een vlotte, melodieuze toe tapper, deze kraker kent meer tempo’s in de thema’s. ‘The Lion’s Road’ is symfonisch, met gevarieerde vocale lijnen in stugge riffs. ‘Hope And The Sorrow’ is mooi met een langgerekte solo van Lundin, wat een speler is die man! ‘Throne Of Gold – Part II – A Heartless Melody‘ vervolgt het eerste deel van de debuutplaat en sluit na zeven minuten deze plaat af, meesterlijk, stijl technisch in de lijn van Ayreon, Knight Area en Neal Morse.

In 56 minuten ben je weer door elkaar geschud. Superschijf, qua uitvoering, verhaal en productie. Wel vind ik dat veel nummers en thema’s een gelijk tempo hebben. Ik mis een beetje de snelle rockers. Sarayasign pakt veel terug naar de slepende, zware composities, echt wel hun kunstwerk, maar een snelle, complexe beuker had de plaat nog meer variatie kunnen bieden. Een luisterbeurt meer dan waard!

01. When All Lights Go Out 05:34
02. Blood From Stone 05:21
03. A Way Back 06:24