Sadus - The Shadow Inside | CD

Alex Thrasher |  16 november 2023

Met een nieuwe plaat van het uit Californië afkomstige Sadus zullen velen toch geen rekening meer hebben gehouden. Het vorige album. ‘Out for Blood’, dateert immers alweer van 17 jaar geleden en bassist Steve DiGeorgio is natuurlijk al jaren druk met zijn huidige werkgever Testament en daarnaast ook nog met Death to All.

Maar de echte Sadus fans schrokken eind november van vorig jaar al wakker toen volkomen uit het niets de nieuwe digitale single ‘It’s the Sickness’ verscheen. Toen nog geen informatie over een nieuw album, maar de verwachtingen waren natuurlijk wel meteen hooggespannen. En deze verwachtingen worden een jaar later volledig waargemaakt: Sadus maakt een album dat naadloos aansluit bij de vorige albums en qua brutaliteit niet onder doet voor de kraker ‘Swallowed in Black’ (1990). Ook de hoes van het nieuwe album ‘The Shadow Inside’ heeft wat gelijkenissen met dit album, alhoewel het niet om dezelfde artiest gaat (bij het nieuwe album Travis Smith en bij ‘Swallowed in Black’ Alvin Petty).

Zijn er ook verschillen? Jazeker. Het eerste wat opvalt is dat bassist Steve DiGeorgio niet langer van de partij is. Alle gitaarpartijen zijn ingespeeld door Darren Travis op het nieuwe album. Het unieke plukkerige basgeluid ontbreekt op dit album en dat is natuurlijk wel jammer. Wat positief opvalt aan de andere kant is de vette productie van Juan Urteaga, die natuurlijk veel ervaring heeft met Bay Area thrash bands (Exodus, Testament, Vio-Lence). En niet te vergeten de kwaliteit van de nummers: zanger/gitarist Darren Travis en drummer Jon Allen (ook actief bij Dragonlord) hebben weer een tiental krakers weten te schrijven die ze ook gezamenlijk hebben opgenomen. De energie spat er vanaf bij deze twee mannen die toch al de 55 jaar zijn gepasseerd.

Het tempo ligt lekker hoog en het album heeft een aangename thrash vibe met een licht death randje. Qua stijl vergelijkbaar met bands als Dark Angel en ons eigen Dead Head. Het album heeft een constant hoog niveau en kent naar mijn mening als uitschieters het openingsnummer ‘First Blood’, het titelnummer ‘The Shadow Inside’ en het heavy ‘Scorched and Burnt’.

Liefhebbers van een stevig potje thrash metal kunnen dit album dan ook met een gerust hart aanschaffen. En degenen die hun top 10 beste albums van 2023 al klaar dachten te hebben, zullen dit lijstje toch echt moeten aanpassen als zij deze plaat hebben gehoord. Het album verschijnt op 17 november bij Nuclear Blast en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en gekleurd vinyl.

01. First Blood 06:53
02. Scorched and Burnt 04:29
03. It’s the Sickness 04:29