Robin McAuley – Alive | CD

Manfred Werger | 13 februari 2023

Robin McAuley? Een soloplaat? Jazeker, deze zanger is een druk baasje, sinds hij met zijn zangkunsten in een aantal bands werd opgepikt door het Italiaanse label van Serafino Perugiano. Robin zong in de band van Michael Schenker, hij valt hier ook nog steeds in en daarnaast is de zanger gekoppeld aan stergitarist Reb Beach (Winger, Whitesnake), bassist Jeff Pilson (Dokken, Foreigner) en drummer Matt Starr(Ace Frehley, Mr.Big) in Black Swan. ‘Alive’ is de derde soloschijf van hem en de tweede op Frontiers.

MacAuley is een bekende in het vak en vele oudere rockers zullen hem herkennen als “the voice” van het Engelse Grand Prix (begin jaren ’80), GMT (met Chris Glenn en Motorhead’s legend Philty Animal Taylor) en Far Corporation, een supergroep met leden van Thin Lizzy, Toto en A-Ha. Maar McAuley’s samengaan met Michael Schenker tussen 1986 en 1993 leverde sterk plaatwerk én een wereldwijde bekendheid op. Na die tijd maakte Robin ook zijn eerste soloplaat (Business As Usual). In het nieuwe millennium was McAuley o.m. actief als zanger van het melodieuze Survivor.

Sinds 2012 is de zanger wederom in beeld bij ‘Der Michael’ en The Blond Bomber heeft hem ingezet tijdens zijn Temple Of Rock/Michael Schenker Fest tours. Ook in 2016 was hij de frontman van MSG. In Black Swan werd hij als zanger naar voren geduwd door Frontiers. Het leverde hem ook een soloplaat op, ‘Standing On The Edge’ uit 2021.

Op ‘Alive’ wordt Robin begeleid door Italiaanse musici: Andrea Seveso kennen we als gitarist, engineer en co-producer van Robin’s vorige plaat, maar ook van bands als Zadra, Poison Rose en Inner Stream. Nicolas Pappapico speelt drums o.m. op platen van Mayank. De bassen en keyboards komen van Frontiers’ songsmid Alessandro DelVecchio, die ook de productie en het schijfwerk (met hulp van Pete Alpenberg en Ulrick Loonquist) op zich nam.

De harde, krachtige keelstem van McAuley staat centraal. Ook de beefy riffs van Andrea Seveso en de hard rockende songs hebben de stem als uitgangspunt. Er wordt lekker gespeeld en nergens gaat de voet van het gaspedaal af. Leuk! Absoluut, maar het songmateriaal is helaas niet groots.

De titelsong opent de plaat met heavy riffwerk. ‘Dead As Bone’ vind ik één van de prijsnummers. Het intro is wat bekend, maar de song draait lekker weg. ‘Bless Me Father‘ is een Black Swan-achtig nummer en ‘Feel Like Hell ‘ zou een perfecte Scorpions track kunnen zijn. ‘Can’t Go On’ is een powerballad. De Japanse uitgave van deze schijf heeft dit nummer in een akoestische versie als bonustrack.

‘The Endless Mile‘ is een smerige rocker met een mooie gitaarsolo, ook in ‘Fading Away‘ gaat de band los op een sleazy thema. ‘My Only Son’ kent een prachtig drumintro en klinkt als een vroeg jaren 80 nummer. De plaat gaat verder, ‘When The Time Has Come‘ is een leuke toeptapper en ‘Stronger Than Before’ kent een geleende Zakk Wylde openingsriff van ‘That I Never Had’ (van Ozzy). Met het hair metal riffwerk van ‘Who I Am’ wordt de plaat afgesloten.

Tja, Robin McAuley is nog steeds goed bij stem. Op hoge leeftijd is hij nog muzikaal actief en fit. Maar zijn zang kent helaas weinig variatie. Ook de muzikale invulling is wat eenzijdig en veel thema’s zijn bekend van andere liedjes en bands. Het gitaargeluid en de gitaristische inbreng van Andrea Seveso zijn sterk, maar de plaat haalt het niveau van Black Swan, van MSG, van McAuley’s inbreng in Survivor en Grand Prix beslist niet. Een plaatje voor de echte fans, lijkt me.

01. Alive
02. Dead As A Bone
03. Bless Me Father