Reckless - Sharp Magik Steel | CD

Erik van Dijk |  19 september 2023

Met speed metal band Reckless duiken we weer eens diep de ondergrondse metal scene in. Deze uit het Colombiaanse Bogota afkomstige band is ontstaan in 2020 en bracht datzelfde jaar een digitale single uit, welke later dat jaar op CD en 7” vinyl verscheen. Uiteindelijk was het Dying Victims Productions die de band tekende en op 20 oktober verschijnt het debuutalbum ‘Sharp Magik Steel’.

In een krappe 25 minuten laat Reckless horen uit welk hout het gesneden is. Het album telt acht nummers, waarbij aangetekend dient te worden dat de productie wat te wensen over laat. Het album opent met ‘Kneel Before the Gods’ en dat is een lekker snel nummer met rauwe vocalen van gitarist Walter “Metalbringer“ García. Met het goed verzorgde gitaarwerk en solo naar het einde van het nummer geeft Reckless blijk goede muzikanten in huis te hebben.

‘Crimson Obsession’ opent geheel tegen de verwachting in met keys, het korte intermezzo wordt echter snel ingevuld met strakke drums en een speed metal gitaarriff. Net als de voorganger, een nummer met kop en staart waar weinig op af te dingen valt. Met ‘Glittering Death’ en titelnummer ‘Sharp Magik Steel’ dendert Reckless voort en wordt min of meer hetzelfde kunstje herhaald. De nummers luisteren weliswaar lekker weg, maar het is veel van hetzelfde.

‘Behind the Mist’ opent wederom met keys en dat is nu net niet de variatie waar ik op zit te wachten, daarnaast heeft het korte stukje absoluut geen meerwaarde. Het nummer zelf is weer een lekker speed metal nummer waarbij het gitaristen duo Metalbringer en Yeison Ruiz een hoofdrol spelen. ‘Neutralized’, ‘Wake Up Screaming’ en het afsluitende ‘Unholy Odyssey’ zijn stuk voor stuk aantrekkelijke nummers zonder er echt uit te springen.

Reckless brengt met ‘Sharp Magik Steel’ een alleraardigst debuut. De nummers luisteren lekker weg, maar het ontbreekt aan echte variatie. Het album is verkrijgbaar op CD, cassette en twee kleuren vinyl (geel en zwart) en is leuk voor de liefhebber van rauwe speed metal.

01. Kneel Before the Gods 04:03
02. Crimson Obsession 04:34
03. Glittering Death 05:11