Prong - State Of Emergency | CD

Frans Neelen | 6 oktober 2023

Nadat Prong in een moordend tempo hun vorige, via Steamhammer verschenen, albums zo om de 2 jaar had losgelaten op de groovende metalen meute, duurde het deze keer maar liefst 6 jaar alvorens deze ‘State Of Emergency’ het fabeltastische ‘Zero Days’ mag opvolgen. Prong introduceren kan eigenlijk niet meer. Oprichter Tommy Victor staat samen met zijn wisselende line up al sinds 1986 als grondlegger van de groovende hardcore thrash garant voor puike albums en vette live optredens. Voorganger ‘Zero Days’ was een geweldenaar met een stevig aantal ongenadig doordenderende bulldozer tracks als o.a. ‘However It May End’ en zeker ‘Forced Into Tolerance’ dus ik hoopte vurig dat deze trend zou worden voortgezet.

Nou, volgens Tommy is dit album een “erg Prong album” geworden. Eerlijk gezegd kan ik hem daar geen ongelijk ingeven. Het album trapt af met drie heerlijk rake mokerslagen als ‘The Descent’, het titelnummer (met geweldig vet rollend drumwerk) en het vet groovende ‘Breaking Point’. Tracks die zo op de gave voorganger hadden kunnen staan en live zeker voor een feestje zullen zorgen. Daarna gaan de nummers gepaard met meer melodie. Iets waar Prong ook zeker voor garant staat. De “feel” van de nummers gaat meer richting de tijden van ‘Rude Awakening’. Zo mogen ‘Non-Existence’ en ‘Light Turns Black’ er zeker zijn en zijn we alweer met een grote glimlach en een aardig verbouwde huiskamer op de helft van het album aanbeland.

Daarna krijgen we toch wel een dipje in de vorm van ‘Who Told Me’ en ‘Obeisance’ welke me nog steeds niet echt kunnen raken. Het daaropvolgende ‘Disconnected’ doet dat weer wel hoewel het een voor Prong doen een wel heel melodieuze, swingende track is die sterk aan het betere werk van Killing Joke doet denken. ‘Back (NYC’ toont dan weer de lekkere punk/hardcore kant die er ook heerlijk ingaat. Tommy vond het daarna nodig om de Rush kraker ‘Working Man’ als eerbetoon in een Prong jasje te hijsen. In eerste instantie kon mij deze zwaarder doomy variant niet zo bekoren maar gaandeweg is hij echt niet slecht te noemen en ja, het blijft een fantastisch nummer.

Prong verzaakt ook deze keer niet en ‘State Of Emergency’ herbergt inderdaad de veelzijdigheid die Prong gedurende de jaren heeft opgebouwd. Hierdoor is het een van de meest gevarieerde albums Prong albums geworden. Tommy’s vocalen blijken nog steeds aan kracht te winnen en tekstueel windt hij er als vanouds geen doekjes om. Persoonlijk had ik nog wat meer snelle, brute krakers gehoord maar bovenal is het toch gewoon weer optimaal genieten van dissonante riffs, manisch drumwerk en de kenmerkende verpulverende groove. Op de een of andere manier weet de heer Victor zich toch weer te omringen met enkele eerste klas muzikanten. Deze keer zijn het Jason Christopher op bas en Griffin McCarthy op drums die zeer uiterst degelijk werk afleveren. Ook de volle productie door Steve Evetts draagt bij aan dit uiterst genietbare product. Toppertje toch weer hoor, petje af en diepe buiging!

01. The Descent
02. State of Emergency
03. Breaking Point