Phantom Fire - Eminente Lucifer Libertad | CD

Erik van Dijk | 6 februari 2023

Het Noorse Phantom Fire bracht in 2021 het fijne debuut album ‘The Bust of Beelzebub’ uit en dit album draait met enige regelmaat rondjes op mijn platenspeler. Anderhalf jaar na het verschijnen van dit debuut komt de band uit Bergen alweer met de opvolger. ‘Eminente Lucifer Libertad’ verschijnt op 3 maart via Edged Circle Productions.

Het debuut album ‘The Bust of Beelzebub’ is een album met twee gezichten. Sterke nummers worden afgewisseld met nummers rond soundscapes welke voor deze old school metalhead niet werkten. Het album kreeg desalniettemin een hoge waardering op basis geweldige nummers als ‘Return of the Goat’ en het titelnummer. Zondermeer ben ik benieuwd naar dit nieuwe album. Phantom Fire is nog steeds een samenwerking tussen Kjartan Grønhaug (Kraków) en Frode Kilvik (Eld) die we kennen van o.a. Kraków en Gaahls Wyrd. Iver Sandøy (Enslaved) is de gastdrummer en was tevens verantwoordelijk voor het mixen en masteren. ‘Eminente Lucifer Libertad’ telt elf titels, al zitten daar wel wat heel korte intermezzo’s tussen.

Het album opent met het nummer ‘Bloodshed’ en dat is een wat chaotische track. Bruut en snel, met rommelige gitaarsolo’s en smerige vocalen. ‘Derive from Ash’ opent rustiger en heeft bij aanvang wat van Immortal. Heerlijke baslijnen, brute vocalen van Eld maken dit nummer, luister eens naar de refreinen. ‘Ritual’ ligt in het straatje van de opener en klinkt lekker en agressief. ‘Satanic Messenger’ kan ik dan weer helemaal niets mee, sterker, ik begrijp de meerwaarde niet. Dit is exact waar ik ook bij het debuut tegen aan liep. Ik zwijg over het nut van ‘Lucifer’. Met ‘De taptes dans’ krijgen we de eerste single. Wanneer je goed luistert komt er zoveel naar bovendrijven. Het klinkt in eerste instantie chaotisch, maar dit is echt een vet nummer.

‘Black Night’ is ook zo’n nummer, een heerlijke beuker maar duurt met nog geen twee minuten eigenlijk te kort. ‘Mara’ heeft een sterke riff die je als aanknopingspunt meteen omarmt, sterke tempowisselingen, waarbij de snelle stukken je weer meetrekken in de absolute chaos. Het afsluitende ‘Pentagram’ duurt bijna 6 ½ minuut en opent rustig, een plotse wending doet je weer in de waanzin van Phantom Fire belanden. Een vrij lange passage met gesproken woord doet je de aandacht wat verliezen en dat is jammer, want dit nummer is zeker de moeite waard.

Het tweede album ‘Eminente Lucifer Libertad’ van Phantom Fire mist de absolute krakers zoals die op het debuut, maar er is ook op deze plaat voldoende om van te genieten. Voor liefhebbers van extreme metal met een twist, deze bak herrie wordt niet in hapklare brokken opgediend.

01. Bloodshed 02:33
02. Eminente 00:10
03. Derive from Ash 04:58