Phantom Elite – Blue Blood | CD

Manfred Werger | 29 maart 2023

After Forever, Nederlands trots in symfonische, progressieve metaldagen, was ooit de band van gitarist, zanger, componist en producer Sander Gommans. Na zijn uittreden hierin startte hij Mayan (met o.a. Floor Jansen), HDK, met zijn latere echtgenote Amanda Sommerville en Phantom Elite. De tweede plaat van deze laatstgenoemde band is net uitgebracht door Frontiers Music Srl. We leggen ons oor te luister en beschouwen deze plaat.

Phantom Elite, genoemd naar een oneliner uit HDK’s ‘Eternal Journey‘, was aanvankelijk bedoeld als de live band voor de songs van Hate, Death, Kill, het muzikale project van Sander Mommers, bassist en routinier Peter Vink en God Dethroned drummer Ariën van Weesenbeek. Het debuut van deze band verscheen op het Seasons Of Mist label uit Marseille. Opvallend was het heavy, extreme metal gehalte van de schijf én de vocale input van Jos Severens, André Matos (Viper, Angra) en Amanda Sommerville (Kiske/Sommerville, Avantasia, e.d.). Ook de gitaren van Arjan Lucassen en Marcel Coenen waren te beluisteren op deze schijf. HDK bracht een tweede schijf uit ‘Serenades Of The Netherworld’ in 2014.

Voor Phantom Elite ging Gommans op zoek naar muzikanten. In de Braziliaanse Marina La Torraca (Highlight Kenosis, Exit Eden, Avantasia live-band) vond hij de zangeres met de ruige stem. In Max van Esch trof hij uiteindelijk de snarenbeul aan voor de bassen en gitaren. Joeri Warmerdam werd de drummer voor Sander’s project. ‘Wasteland‘ was in 2018 de debuutplaat van de band, met enkele HDK-nummers in de recycling.

Phantom Elite’s tweede plaat, ‘Titanium’, werd in 2021 opgepikt door Frontiers Records, het label van de Italiaanse melodieuze rockliefhebber Serafino Perugiano. De plaat werd goed ontvangen, een toertje werd in de pandemietijd volbracht en nu ligt de opvolger ‘Blue Blood’ in de cd-schappen van de symfonische metal.

De plaat is een duidelijke verbetering ten opzichte van hun vorige output. De productie van Sander klinkt krachtiger, voller en de arrangementen komen wat rijker en strakker naar voren. Ook bevat de schijf meer moderne elementen (o.a. te horen in ‘Apex‘). De mix en mastering van Julian Breucker en Hannes Braun (Kissin’ Dynamite) zijn transparant en krachtig. Zangeres Marina La Torraca is sterk in de ruimte, die zij geboden krijgt. Ik vind de ballad ‘Birdcage’ sterk, bijna Genesis-achtig. Ook ‘Fragments’ kent een mooie drive dankzij haar stem, het fraaie gitaarwerk roomt de song af. ‘Skin Of My Teeth’, de tweede single van dit album en de krachtige opener van deze plaat, ‘Daydark’ en ‘Black Sunrise‘ hebben een lekkere vibe en agressieve vocalen, prima. ‘Inner Beast‘ wordt gedreven door de drums van Joeri Warmerdam, uitstekend gedaan, ook ‘This Sick World ‘overtuigt. De titelsong is eveneens een uitstekende track, uitgesponnen, maar aangrijpend, met een Zeppelin-achtige vibe in het gitaartje. ‘Black Sunrise‘ is een fraaie afsluiter.

Leuke plaat! Ik ken het voorgaande werk van deze band, maar ‘Blue Blood‘ is krachtig, zeker in de vocale uitlijning en de verbetering hierin. De plaat heeft ook een wat langere zit, wat meer luisterbeurten nodig om zich te hechten. Maar ‘Blue Bood’ mag er zeker wezen! Phantom Elite gaat toeren met Temperance in het oosten van Europa, hopelijk zien we deze band op een podium dichtbij huis. Op basis van deze schijf ga ik zeker kijken!

01. Skin Of My Teeth 4:14
02. Inner Beast 3:37
03. This Sick World 4:05