Panzerchrist – Last Of A Kind | CD

Kees Schijven | 26 juli 2023

Het laatste wapenfeit van Panzerchrist, de ‘7th Offensive’, dateert alweer van 10 jaar terug. Nu is er dan eindelijk weer goed nieuws te melden, de band uit Denemarken is terug, en hoe! Met een bijna compleet nieuwe line up levert de band het album ‘Last Of A Kind’ af. Brute death metal in de stijl van Vader en God Dethroned.

De plaat is opgenomen in de Antfarm Studios en geproduceerd door Tue Madsen, dat zegt ook weer wat, met de productie zit het dan ook wel goed! Met nieuw bloed in de gelederen ramt de band er weer als vanouds op los. Zangeres Sonja Rosenlund Ahl heeft haar strot van Lucifer himself, bruut tergend tot op het bot. De band zelf speelt alsof de duivel hen op de hielen zit, wel met de nodige afwisseling zoals in ‘My Name Is Lucifer’ dat een onheilspellend middenstuk heeft. De plaat start furieus met ‘Turn The Rack’, een brute beuker op volle snelheid, en zet meteen de toon voor het album.

Met Danni Jelsgaard (Detest, Vansind) heeft de band een drummer van formaat, en ook eerder genoemde Sonja Rosenlund Ahl (Arsenic Addict) en gitarist Danny Bo Pedersen (Arsenic Addict) en terug kerend gitarist Frederik O’Carroll (zat in de band van 2002 tot 2006) drukken hun stempel op de plaat. Panzerchrist met als enig origineel lid Michael Panzergeneral Enevoldsen (bas, keyboards) die de band oprichtte in 1993, levert hier een plaat van formaat, misschien zelfs wel hun beste werk tot nu toe! De Denen nemen elke twijfel weg, dit is een van de betere death metal releases van de laatste tijd, en zet Denemarken weer op de kaart als leverancier van top metal bands! De band gebruikt diverse intro’s bij nummers, zoals onder andere in eerder genoemde ‘Turn The Rack’ en ‘The Devils Whore’, iets dat de sfeer alleen maar ten goede komt.

Beukers als ‘Sabbath Of The Rat’ maken deze plaat tot een genot om te luisteren, bruut, gemeen en intens en toch afwisselend met geweldige solo’s erin verwerkt. Ook in afsluiters ‘Baptized In Piss’ en ‘Juniper Creek’ neemt de band geen gas terug, en ramt er lustig op los, terwijl Sonja alles aan elkaar kotst en brult, geweldig! Panzerchrist is terug, de vlag mag uit met zo’n wedergeboorte, nu hopelijk ook snel eens live te bewonderen!

01. Turn the Rack 05:23
o2. My Name Is Lucifer 06:26
03. Last of a Kind 08:13