Ossaert - Offerdier | EP

Koos van Marle | 20 maart 2023

Er komen weer een boel leuke releases uit dit jaar via de combo Wolves of Hades en Argento Records. Na de nieuwe plaat van Lamp of Murmuur, krijgen we ook een release van Ossaert voorgeschoteld, genaamd ‘Offerdier’. Ik was erg te spreken over de vorige 2 platen van heerschap P. We kijken of hij de hoge verwachtingen kan inlossen die ik van deze plaat heb.

Het is als snel duidelijk dat het hier niet om een volledige plaat gaat, maar eerder om een EP. Met zoveel woorden wordt het niet genoemd, maar met vier nummers, waarvan er twee vrij kort, instrumentaal en onder de noemer ‘Ritueel I & II’ gaan, beperk ik me tot de andere twee nummers. Met ‘De Lichtkrans en de Waan’ wordt de trend die op voorgaand werk werd ingestoken naadloos doorgevoerd. Dit nummer had zo op ‘Bedehuis’ of op ‘Pelgrimsoord’ kunnen staan en dat is geen negatieve connotatie. Extra positief punt is wel dat het nummer een stukje korter is, dat de intensiteit ten goede komt.

Waar ‘De Lichtkrans en de Waan’ vooral up tempo is, trekt ‘Het Geschenk en het Bestaan’ vooral in mid tempo slepend aan ons voorbij. De licht hallucinante en hysterische sfeer komt hier wel beter tot zijn recht. De krijszang van P. wordt op dit nummer ook ondersteund door galmende gedragen zang, wat weer een extra dimensie geeft aan deze muziek. De tremolo riffs aan het einde van het nummer maken het wat mij betreft helemaal af en zo hebben we weer te maken met een prima release uit de Nederlandse black metal scene, ditmaal uit de stal van de Swarrte Yssel.

01. De lichtkrans en de waan 07:53
02. Ritueel I 04:07
03. Ritueel II 04:47