Of Virtue – Omen | CD

Juliette Ruygrok | 9 november 2023

Dit Amerikaanse gezelschap bestaat als sinds 2008. ‘Omen’ is dan ook alweer hun vierde studioalbum. De laatste release ‘What Defines You’ is alweer 4 jaar geleden. Maar in de tussentijd heeft de band niet stil gezeten. Naar de release van ‘Omen’ is lang toegewerkt, en zo staan er op dit album eigenlijk maar drie nummers die echt nieuw zijn, waar de rest al op single was uitgebracht. Of Virtue staat bekend om het opzoeken van grenzen binnen het metalcore genre, ze kunnen dan ook verassend uit de hoek komen.

Er wordt in ieder geval afgetrapt met een nummer wat nog niet eerder was uitgebracht. De titeltrack ‘Omen’. Het kent een interessante opbouw, waarbij de gitaar van Danon Tate subtiel wordt toegevoegd. De vocalen van Tyler Ennis passen perfect. Het geheel kent een sterke opbouw, met toffe tempowisselingen. In de break is er ook wat ruimte voor wat harder werk, en mean vocals. Hiermee wordt er nog een vleugje core meegegeven aan het mooie melodieuze werk.

‘Hypocrite’ is een stuk energieker. Er wordt meer gebruik gemaakt van mean vocals en het uptempo ritme zorgt voor meer diversiteit. Toch weet de band een goede balans te houden tussen de diverse stijlen. ‘Cut Me Open’ lijkt ook een fijne rocker te worden, maar de snelle tempowisselingen rammen al vrij vroeg de kracht eruit. Het geheel is divers en snel wisselend, waarbij de inbreng van de nodige gitaren en mean vocals het nog een klein beetje ballen geeft.

‘Sober’ is een mooi rocknummer. Het wisselend maar komt niet veel verder. Het is desondanks wisselend en subtiel samengesteld, waarbij de gitaarsolo het nog de nodige sjeu brengt. De rammer binnen het album is toch wel ‘A.N.X.I.E.T.Y.’ waarbij er eindelijk ruimte is voor wat beukende agressie. Dit is ook wat Of Virtue kan inhouden, en wat ze in het verleden vaker van zichzelf lieten horen. Fijn nummer, met een sterke groove. De tekst is vooral spellen, maar muzikaal is het een aangename verademing op een album wat steeds meer op een rockplaat gaat lijken.

In ‘Floating’ wordt de samenwerking op gezocht met Rory Rodriguez van Dayseeker. De wisseling op de vocalen met Tyler Ennis werkt prima. Het is mooi, subtiel en melodieus. ‘Holy’ kent een uitdagend ritme voor drummer Ryan Trinh, en dat komt door de electro invloeden en R&B  ritmes die gemengd worden met rock. De mix van stijlen en tempowisselingen voorkomt niet dat Ryan het toch tot een geheel weet te lijmen.

De titel ‘Cannibals’ suggereert dat je wel eens een harde beuker voor de kiezen kan krijgen. Het heeft ook een spannende intro, waarna een snelle overgang volgt met een vleugje groove in de gekozen riffs. Helaas wordt de opgebouwde energie al weer snel vervangen, voor toch wat braaf aanvoelende rock. De break geeft het nog wat groove en ballen, wat je toch achterlaat met het gevoel dat hier meer inzat.

De afsluiter van het album is ‘False Idols’ en geeft je goed inzicht in wat er mogelijk is met Of Virtue. De nadruk tijdens dit album ligt toch echt op de melodieuze kant van de band, maar tijdens ‘False Idols’ wordt de potentie duidelijk. Het technische spel is namelijk prima, en dat ook gedurende het gehele album. Hier wordt er echt de nadruk gelegd op de tempowisselingen en gewaagde riffs. De supersterke opbouw doet zelfs denken aan Vola die meer in de progressieve metal actief zijn.

Misschien is dat laatste dan ook wel de nieuw ingeslagen weg van Of Virtue. Het is jammer dat de hardere kant van de band niet wat meer wordt belicht tijdens dit album. Maar melodieus hebben ze de nodige stappen genomen. De nummer zitten prima in elkaar, en het is allemaal vrij technisch. Echter zal er voor de doorgewinterde metalcore fan wel iets missen, en dat is de “core”.

01. Omen 03:31
02. Hypocrite 02:52
03. Cold Blooded (03:05