Nitrate – Feel The Heat | CD

Manfred Werger | 2 november 2023

Jeeminee, vanaf het eerste Harold Foltemeyer keyboardje tot het laatste akkoord van deze plaat……, ik zit in een tijdmachine, vrees ik. Deze brengt me terug naar de actiefilms van de jaren ’80, daarna gaan we naar de opnames van Miami Vice en we sluiten af in een bar aan de Sunset Strip. Het is duidelijk waar deze nieuwe Nitrate plaat over gaat. Lees mee!

Nitrate, het logo en het artwork van Arkham Artwork uit Kent, de Lara Croft lookalike op de front, de droge en knallende productie van Tom en James Martin, de songs en vooral de muzikale invulling van de spelers, alles ademt de retrotrip naar de jaren’80. Melodieuze rock in een optimum format. Vernieuwend? Nee. Spannend? Nee. Diepgaande teksten? Nee. Wel leuk om dit te horen? Jazeker!

‘Feel The Heat’ is de vierde plaat van het zestal muzikanten, opgericht door bassist Nick Hogg uit Nottingham. In 2015 bracht men het debuut ‘Real World’ uit met onze landgenoot Jos Mennen (Zinatra, Mennen) op zang en instrumentalist, songschrijver en producer Rob Wylde (Midnite City). Philip Lindstrand (Find Me, Osukaru) was zanger op het tweede album ‘Open Wide’. In de Corona-periode werd ‘Renegade’ uitgebracht met de broertjes James en Tom Martin (uit de band Vega, tevens songschrijvers voor veel melodieuze acts) op diverse instrumenten en tekenend voor de productie. Weer had de band een nieuwe vocalist: Alex Strandell, sterzanger uit Zweden. ‘Renegade’ oogstte goede kritieken. Het Italiaanse Frontiers label pikte de band op.

Op de plaat is de band definitief verrijkt met de Martin broers. Alex Cooper (Devilfire) speelt drums en ook nieuw is gitarist Richard Jacques. Nitrate krijgt op deze plaat hulp van Issabel Oversveen (Issa), die een mooi duet zingt met Strandell.

Ook Paul Laine, Alan Clark (van het Britse Change of Heart) en Leon Robert Winteringham helpen met de vocalen. Bob Mitchell (o.a. componist voor Cheap Trick) en good old Rob Wylde hielpen mee met de composities.

De songs van de plaat zijn voor de liefhebbers van melodieuze rock goed te doen. De titelsong, het fraaie ‘All The Right Moves’, ‘Wild In The City’, ‘Satellite’, ‘Strike Like Lightning’ en ‘Big Time’ vermengen Def Leppard, FM met overzeese topacts van weleer als Danger Danger en Loverboy. Compact, met een mooie focus op het zangwerk van Alex Strandell. ‘One Kiss’ is een sterke ballad met Issa. ‘Needs A Little Love’ lijkt op Ted Poley, ‘Live Fast, Die Young’ pakt wat mee van Paul Laine. ‘Time For A Heartache’ is een zwakke eend in de bijt. Ook ‘Stay’ is een plichtmatige afsluiter.

Na 48 minuten is deze flash-back voorbij. Gaaf? Eigenlijk wel, zeker binnen een genre dat zich amper vernieuwt, is deze schijf behoorlijk goed. De knallende songs passen bij een feestje of een herfstbarbecue. De stem van Strandell is groots, passend en pakkend, soms wat “over the top”. Niet helemaal de plaat die men had verwacht, maar terug naar vroeger kan ook zo lekker zijn!

01 Feel The Heat 4:32
02 All The Right Moves 3:54
03 Wild In The CIty 4:49