Nighthawk – Prowler | CD

Manfred Werger | 23 mei 2023

Een plaat opnemen, omdat het zo gaaf is met vrienden, wat een ideale omstandigheid! Als het zo gemakkelijk zo zijn……Captain Black Beard bassist Robert Majd heeft het echter (weer) voor elkaar. Onder de naam Nighthawk heeft hij met zijn vrienden opnieuw een plaat gemaakt. ‘Prowler‘ is net uit op het Deense Mighty Music. We leggen ons oor te luister en verdiepen ons in dit vriendenclubje.

Gitaarspelen en jassen op wat leuke riffjes, Robert Majd wilde het zo graag. Met een aantal vrienden uit de Stockholm scène van bands als Soilwork, The Night Flight Orchestra , de cover band At The Movies, Act Of Denial en Royal Hunt zette hij in 2021 het debuut ‘Midnight Hunter‘ van Nighthawk in elkaar. Onder de begeleiding en de productie van Jona Tee (HEAT, Crowne) kwamen behoorlijk wat vocalisten opdraven: Qwazi (de Zweedse Glenn Hughes imitator), Robin Eriksson van Degreed, Luka Ravase, Linnea Vikström van Thundermother en Björn Strid o.m. van Soilwork. De stevige rock- en metalplaat was niet groots, de “rode lijn” was vaak te zoeken, maar de hilariteit en de spelvreugde spatten van de plaat af.

Voor een nieuw project wilde Robert wat meer hechtheid, verbondenheid, bovendien werd Nighthawk na de pandemie en kort na hun debuut voor enkele optredens op festivals gevraagd. Snel regelde Majd wat zaken en het contact met zijn vrienden startte al vlot na de eerste plaat. ‘Prowler‘ kent een vastere line-up met Björn Strid als stabiele vocalist. Ook heeft hij het muzikale werk in een korte tijd wat serieuzere dimensies willen geven door de (peperdure) Abbey Road Studios te boeken. En tenslotte heeft hij de compositorische lijn meer uitgezet in de lijn van The Night Flight Orchestra, classic Deep Purple en acts als Uriah Heep, classic Deep Purple en jaren’80 Thin Lizzy.

En heeft het geholpen? Eigenlijk wel, het songmateriaal is behoorlijk goed, er wordt bovendien prima gemusiceerd: sterke vocalen van Strid, stevige (maar ook wat eenzijdige) gitaarlijnen, ondersteund door de keyboards van John Lönnmyr en een vlammende ritmesectie (Magnus Ulfstedt op drums en Christan Ek op bas) in een stevig , transparant jasje van producer Sverker Vidgren.

‘Highest Score’ opent sterk en snel, ook ‘Running Wild’ is een prima track in de stijl van The Night Flight Orchestra. ‘Action‘ heeft wat power-poprock-achtigs met de dikke Hammond loopjes tegen de heftig riffende gitaar van Majd. ‘Flame Still Burns‘ is een lekkere, vette toetapper in de stijl van Uriah Heep. Met ‘Strike Like Lightning’ herhaalt Nighthawk deze zet. ‘Free Your Mind‘ is wat eenvoudig, een nummer dat stevig aanleunt tegen de power-pop. ‘Prowler’ kent ook een twee covers: ‘God Of Thunder’ van Kiss wordt in een toffere versie versneld en ‘Cover Me’, een van de singles van het ‘Born In The USA’ album van Bruce Springsteen, kent een mooie, strakke uitvoering. ‘Burn The Night’ en ‘Playing The Game‘ herkennen de speelse rock van het begin van de plaat, lekkere tracks. De wat modale ballad ‘See You Again’ sluit de plaat.

Tja, ik was best dol op het debuut op MelodicRock Records en ook de lekkere power-vibe van deze vrienden is op deze schijf terug te horen. Maar de plaat duurt amper dertig minuten en in dat opzicht biedt Nighthawk net wat te weinig. De muzikanten zijn weliswaar dol op een avontuur samen, maar in hun respectievelijke eigen bands zijn deze gasten wel wat beter. Leuk om te luisteren!

01. Highest Score 2:45
02. Running Wild 3:18
03. Action 2:09