Night Demon – Outsider | CD

Erik van Dijk | 8 maart 2023

De Amerikaanse heavy metal band Night Demon is ontstaan in 2011 en bracht met ‘Curse of the Damned’ (2015) en ‘Darkness Remains’ (2017) twee langspelers uit. De afgelopen jaren was het relatief rustig rond de band, een compilatie in 2022 en sterke optredens zoals bijvoorbeeld op Into The Grave voorbehouden. Die rust verdwijnt binnenkort, Night Demon tekende bij Century Media Records en het derde studio album ‘Outsider’ is op 17 maart een feit.

De line up van Night Demon is sinds het laatste album ‘Darkness Remains’ uit 2017 stabiel. Natuurlijk is daar oprichter en bassist / zanger Jarvis Leatherby (o.a. Cirith Ungol), Armand Anthony is sinds 2017 de vaste gitarist en drummer Dusty Squires is al sinds 2015 een vaste waarde. ‘Outsider’ is een concept album en is geïnspireerd door Jarvis Leatherby’s affiniteit met horrorfilms en zijn door een pandemie veroorzaakte ballingschap op het platteland van Noord-Ierland. Onderwerpen zijn de menselijke gevoelens van vervreemding, verlies, spijt en wraak en dit alles in de alternatieve realiteitszin van Jarvis.

Het album opent melodisch en rustig met ‘Prelude’ en vandaar knal je meteen de titelsong ‘Outsider’ in. Een heerlijk up tempo nummer dat overigens ook al verscheen als digitale single. ‘Obsidian’ is ook zo’n pakkend nummer. De basis is eenvoudig, geen complexe composities, maar de nummers luisteren lekker weg. Lekkere tempowisselingen en een gitaarsolo geven de nummers smoel. ‘Beyond the Grave’ opent onheilspellend met een repeterende enkele noot. Het is een rustig nummer, om niet te zeggen ballad. Nu is Leatherby niet één van de meest begenadigde zangers, maar het nummer staat als een huis en de vocalen zijn passend. De tempoversnelling met solo is kort doch verrassend, zoals eigenlijk het gehele nummer verrast.

Met ‘Rebirth’ gaat het tempo weer omhoog en ook ‘Escape from Beyond’ is weer een lekkere banger. Net als in de andere songs wordt gespeeld met tempo’s, is er voldoende ruimte voor de solo’s van Armand John Anthony en hebben de nummers kop en staart. ‘A Wake’ is een wat rustiger nummer en klinkt wat populair, voor velen een vies woord wanneer het gaat om muziek. Het nummer is heel toegankelijk, wat het overigens niet onaantrekkelijk maakt. ‘The Wrath’ is een van dik zeven minuten. Het nummer opent vrij rustig, een wending met veel gitaargeweld brengt het tempo omhoog. Geweldig nummer. Het afsluitende ‘The Last Day’ is alleen op de CD terug te horen en dat is best jammer. De korte snelle track klinkt lekker heavy en lomp.

Night Demon brengt met ‘Outsider’ een album dat heavy muziek belichaamt in al haar facetten, traditionele heavy metal van deze eeuw. Een top album dat ook nog eens groots opgepakt wordt door Century Media, het label brengt het album behalve digitaal en op CD uit in twee kleuren cassette en maar liefst zes kleuren vinyl. Ik heb mijn preorder al uitstaan, ‘Outsider’ is een absolute aanrader.

01. Prelude 02:18
02. Outsider 03:50
03. Obsidian 03:57