Mezzrow - Summon Thy Demons | CD

Alex Thrasher | 28 maart 2023

Dat bij veel lezers bij de bandnaam Mezzrow niet direct een belletje gaat rinkelen, is niet zo gek. Deze Zweedse thrash band bracht namelijk maar één album uit en dat dateert alweer uit mei 1990 (Then came the Killing). In de Aardschok werd het album weggezet als een Testament-kopie en kreeg het album niet eens een cijfer.

De band had ook de pech dat we aan de vooravond stonden van de opkomst van de Grunge, dus echt potten heeft het album dan ook niet kunnen breken. De band stopte er dan ook mee in 1993. Bij mij heeft het album echter wel altijd een bepaalde cultstatus (‘hidden gem’) gehad en ik was dan ook blij dat Hammerheart Records het album in 2022 een mooie re-release gaf. Dat heeft de band blijkbaar geïnspireerd om weer bijeen te komen en zowaar een nieuw album op te nemen dat op 21 april het levenslicht zal zien.

Van de originele bezetting zijn alleen bassist Conny Welén en zanger Uffe Pettersson nog aanwezig. Gitarist Staffe Karlsson is in 2018 overleden aan darmkanker en dat was voor broer Zebba Karlsson reden om zijn gitaar aan de wilgen te hangen. Op het nieuwe album is dan ook sprake van twee nieuwe gitaristen: Magnus Söderman en Ronnie Björnström. Op drums is nieuwkomer Jon Skäre te horen.

Wat direct opvalt is het stemgeluid van Uffe; niet te vergelijken met de wat monotone zang van het debuutalbum. Lekker fel en goed verstaanbaar. Natuurlijk is het geluid van Testament niet ver weg, maar de band heeft wel iets meer een eigen geluid gekregen. Zelf vind ik de band wel iets weg hebben van het Deense Artillery en van de landgenoten Defiatory. Niet zo gek omdat ik later ontdekte dat drummer Jon en gitarist Ronnie bij laatstgenoemde band actief zijn, dan wel zijn geweest.

Het album kent een vette sound waarin de riffs van Magnus en Ronnie goed tot z’n recht komen. Het eerste nummer ‘King of the Infinite Void’ maakt duidelijk dat de band niet geschikt is voor tere zieltjes, wat een heerlijk furieus thrash nummer! Verrassend dat de band na 33 (!) jaar nog zo’n heerlijke kraker kan uitbrengen. De rest van het album stelt ook niet teleur; het tempo ligt hoog en ook nummers als ‘On Earth As in Hell’ en ‘Dark Spirit Rising‘ zijn bovengemiddeld goed.

Natuurlijk haalt de band het niet bij de grote namen (Testament, Exodus, Vio-lence), maar komt daar verrassend genoeg wel redelijk aardig bij in de buurt. Het album verdient dan ook minimaal een luisterbeurt. Als je het album aanschaft (waarom niet?) koop dan ook meteen het geweldige debuutalbum erbij. Heb je direct de discografie van de band compleet. Het album verschijnt op 21 april bij Fireflash Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en (gekleurd) vinyl.

01. King of the Infinite Void
02. Through the Eyes of the Ancient Gods
03. Summon Thy Demons