Marduk - Memento Mori | CD

Erik van Dijk | 12 augustus 2023

Het is ruim vijf jaar geleden dat de Zweedse black metal band Marduk zich liet horen met het album ‘Viktoria’. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet echt onder de indruk was van het album. Door het beluisteren van de eerste singles van het inmiddels 15e album werd mijn interesse opgewekt en zo duik ik in de nieuwe plaat ‘Memento Mori’, welke op 1 september verschijnt via Century Media Records.

In de line up verwelkomen wij Simon Schilling, de beestachtige drummer die kennen van onder meer Hate Manifesto, Belphegor en Panzerchrist. Op bas is het wederom het vertrouwde gezicht van Devo Andersson, die tevens verantwoordelijk is voor de productie, mix en mastering van het nieuwe album. ‘Memento Mori’ is opgenomen in de Endarker Studio in Norrköping en ook dit is sinds ‘Plague Angel’ (2004) een vertrouwde plek. ‘Memento Mori’ telt tien nummers met als tekstueel concept het beloofde land van ziekte, hongersnood, rampspoed en is een herinnering aan de dood die onvermijdelijk is.

Marduk opent met titelnummer ‘Memento Mori’ en dit nummer bouwt zich op uit het intro om vervolgens volledig los te gaan met snelle drums en intens smerige vocalen van meester Mortuus. Een heerlijke opener met sterke tempowisselingen dat een beetje doet denken aan de krakers op ‘Frontschwein’. Datzelfde geldt eigen voor het korte ‘Heart of the Funeral’ dat je meteen bij de strot grijpt en onderdompelt in rouw. De single ‘Blood of the Funeral’ opent met het geluid van een grafdelver en is ook weer een beestachtig snel nummer dat imponeert. Simon Schilling overtuigt met zijn drumwerk en de smerige intensiteit van Mortuus is indrukwekkend.

Met ‘Shovel Beats Sceptre’ wordt voor het eerst wat gas teruggenomen, het nummer klinkt lomp, zwaar en smerig, is vermakelijk, maar duurt voor mijn gevoel net iets te lang. ‘Charlatan’ opent bruut en snel, maar de band weet hier goed te temporiseren. Het nummer zit vol afwisseling en klinkt in de trage passage bijna melodisch door het gitaarwerk van Morgan. Luister ook hier naar het uitstekende drumwerk en de subtiele basloopjes van Devo. ‘Coffin Carol’ beukt, behoudens een aantal sterk gekozen breaks, vol gas door. Een heerlijk bruut nummer en dit is wat ik van Marduk wil horen.

‘Marching Bones’, hoe kan het ook anders, kent een mars intro. Het nummer heeft een andere vibe dan de voorgangers, met een repeterende gitaarriff is het nummer meer vocaal gedragen. Het valt ook hier meer te horen dan je aanvankelijk denkt, luister eens naar de drum fills die Simon in het nummer verwerkt, geweldig. ‘Year of the Maggot’ en ‘Red Tree of Blood’ zijn weer typerende Marduk songs, bruut, snel en meedogenloos. Wat een geweld wordt er over je uitgestort. Het afsluitende ‘As We Are’ is een traag en meeslepend nummer met terugkerend melodisch gitaarwerk. Het is wachten op een wending, die er niet komt en dat maakt het nummer minder aantrekkelijk.

Marduk zet zich met ‘Memento Mori’ terug op de kaart. Een album dat recht doet aan de discografie en beduidend beter is dan de voorganger. Voor liefhebbers van de band is dit een absolute must. Century Media Records pakt flink uit met maar liefst vijf kleuren vinyl, de mijne heb ik inmiddels vooruitbesteld want deze kan ik niet laten liggen.

01. Memento Mori 03:30
02. Heart of the Funeral 02:23
03. Blood of the Funeral 05:05