Luring - Triumphant Fall of the Malignant Christ | CD

Koos van Marle |  30 augustus 2023

Het blijft een probleem in black metal als je een recensent bent. Je gaat eens kijken op metal-archives om te zien wat er over deze bepaalde band, in dit geval Luring, bekend is. Veel meer dan een paar releases en demo’s is er niet te vinden. Zo ook bij deze band vinden we weer geen bandleden of verdere associaties. Gelukkig geeft de titel ‘Triumphant Fall of the Malignant Christ’ en het onleesbare logo mij ondertussen genoeg houvast om te stellen dat we hier met een black metal band te maken hebben.

En hoewel mijn verwachtingen niet direct hooggespannen waren, hebben de heren Feral Spirit, Lord Azathoth en Necroblaster (leve het persmateriaal) een heel degelijke plaat afgeleverd. Voor de hoeveelheid lowfi en underground die er in het artwork en het geheimhouden van zoveel mogelijk info is dit een productioneel prima release. Tel daarbij op dat het een co-release is van Iron Bonehead en Nithsang Productions, dan heeft de kenner wel genoeg richting. Geen vernieuwing of vooruitstrevende zaken, maar een mooi stukje 2nd wave aanbidding is het wat de klok slaat. Vergeleken met de demo’s zijn de nummers een stuk korter en dat helpt wel met de verteerbaarheid. Met 10 nummers (waarvan 2 keyboard niemendalletjes) in 40 minuten krijgen we gewoon een ouderwetse black metal release te horen.

Er is afwisseling te horen tussen blast beats en mid-tempo slepende stukken zoals in ‘The Axe of Vengeance’. Er zijn op de hele plaat genoeg keyboards te horen ter ondersteuning, maar het geluid wordt nooit echt dicht gekit. De zang ligt lekker diep in de mix en voor je het weet zit je rustig met je hoofd mee te knikken. Voor de liefhebber van het snellere werk kan ik ‘Burning Flames of Hatred’ aanraden, wat lekker doorblaast en in mijn ogen wel het beste nummer van de plaat is. Stilistisch kun je als referentiekader aanhouden, oudere Ancient en Abigor, maar ook wel de eerste plaat van Emperor. Het kan er qua originaliteit niet direct aan tippen, maar als je van black metal uit de beginjaren 90 houdt, kun je je lol op.

01. Crucifixion of the Swine 02:32
02. Where Forgotten Spirits Dwell 03:04
03. Strewn Carcass of Christ 04:42