Liv Sin – KaliYuga | CD

Frans Neelen | 3 februari 2023

Na het uiteenvallen van Sister Sin in 2015, een band die mij zeker veraste middels enkele sterke albums (o.a. Switchblade Serenade, True Sound OF The Underground) en dito live optredens, vormde leadzangeres Liv Jagrell haar eigen band onder de naam Liv Sin. De stilistische wijziging in sound die tijdens de albums van Sister Sin al hoorbaar was (het sleazy gedeelte verdween steeds meer naar de achtergrond ten faveure van een meer moderne metal sound) wordt ook op de haar eigen albums doorgezet.

Het debuut ‘Follow Me’ van deze charismatische zangeres viel me nogal tegen maar het daaropvolgende ‘Burning Sermons’ was wel een regelrechte voltreffer. Hierop was het pure heavy metal met een modern sausje die sterk doet denken aan U.D.O. De vocalen van Liv kregen hierop al een rauwer randje, iets wat op dit ‘KaliYuga’ stevig is doorgetrokken. Iets te stevig als je het mij vraagt want Liv zet op deze plaat zeer veelvuldig een brulstem op. Nou kunnen de meest nummers dat wel hebben maar het is wel jammer omdat het soms toch een beetje “over de top” gaat klinken.

Dat rauwe randje past wel bij de felheid waarmee Liv de teksten uitspuugt maar toch geniet ik meer bij de momenten waar dit wordt afgewisseld bij haar normale zangstijl die al genoeg venijn bezit om de lekker vette nummers naar een hoger niveau te tillen.

Zo zijn de echt sterkste nummers degenen waarin die afwisseling het sterkst vertegenwoordigt zijn. ‘I Am The Storm’, ‘King Of Fools’ en ‘Forget My Name’ zijn dan ook overheerlijke stoere en strakke nummers met vette riffs en afwisselende vocalen voorzien van genoeg melodie zodat de nummers niet dichtgesmeerd worden. Opener ‘The Process’ mag er met zijn overdonderende begin ook zeker wezen en weet het dit tot het einde vol te houden. “Horizon In Black” is een lekker zwaar, wat trager, nummer met een mix tussen melancholie en woede.

‘D.E.R.’ (Destroy, Extinct, Repeat) kent bijdragen van Zak Tell (Clawfinger), Madeleine Liljestam (Eleine) en Wenderson D’Paula (Army Of Souls) en hun gecombineerde zang mag zeker een toevoeging heten op dit krachtige nummer.

‘KaliYuga’ werd geproduceerd door Simon Johansson (Wol, Memory Garden) en Mike Wead (o.a. King Diamond) en gemixt en gemasterd door Tue Madsen. De sound is dan ook echt moddervet en dik in orde. Houd je van Accept/U.D.O. in een moderne variant dan kun je evenals de liefhebbers van echte heavy metal hiermee prima uit de voeten. Het album mag het voor mij dan wel afleggen tegen voorganger ‘Burning Sermons’ maar verdient zeker nog een dikke voldoende. En vooral live is Liv Sin echt genieten dus mocht je de kans krijgen grijp die dan zeker aan.

01. The Process
02. Antihero
03. King Of Fools