Lancer – Tempest | CD

Erik van Dijk | 30 juli 2023

Het is al weer zes jaar geleden sinds de laatste release van een album van de Zweedse heavy / power metal band Lancer. Guitarist Fredrik Kelemen wijt het feit aan de pandemie, wisselingen in de line up en omdat dit comeback album groots moest worden. Het nieuwe album draagt de naam ‘Tempest’ en verschijnt op 11 augustus via Fireflash Records.

Ten opzichte van het laatste album ‘Mastery’ uit 2017 zijn er twee wisselingen in de line up geweest. Allereerst heeft zanger Isak Stenvall plaatsgemaakt voor Jack L. Stroem, en tevens heeft drummer Pontus Andrén zich datzelfde jaar (2019) aan Lancer verbonden. Het nieuwe album telt negen volwaardige nummers en is opgenomen in de Armageddon Recordings Studio door band en Anders Backelin. Het mixen en masteren van het album werd door dezelfde Backelin gedaan, in samenwerking met gitarist Per-Owe Solvelius.

Het album opent met het nummer ‘Purest Power’ en dit is een lekker heavy nummer. Het klinkt aanmerkelijk donkerder dan dat wat Lancer op de vorige albums bracht, maar luistert lekker weg. Vocaal doen Jack L. Stroem en Isak Stenvall niet veel voor elkaar onder, feit is dat Isak zijn vocalen wat meer geschikt zijn voor power metal en die van Jack meer variatie kennen en ook de heavy metal nummers aan kan. ‘Fan The Flames’ is een lekkere up tempo kraker die me doet denken aan Europe uit het ‘Wings of Tomorrow’ tijdperk. Een sterk nummer, heerlijke vocalen en melodieus gitaarwerk en solo’s.

‘Entity’ is de tweede single en is ook weer lekker heavy en up tempo en ook hier laat Jack L. Stroem horen uit het juiste hout gesneden te zijn. Muzikaal valt er niets op aan te merken, het wat tragere middenstuk zorgt voor variatie en geeft ruimte aan gitaristen en bassist.

‘Out Of The Sun’ opent met gitaarwerk en ontpopt zich als een onvervalste power metal song in de stijl van Helloween. Sterk en zeer vermakelijk. Met titelnummer ‘Tempest’ gaat de storm even liggen en krijgen we een ballad te verteren, opvallend zijn de vocalen waarbij jack de grenzen van zijn bereik opzoekt. ‘Blind Faith’ is een sterk en snel nummer dat weer neigt naar power metal, heerlijke track. ‘We Furiously Reign’ is donkere heavy song in het midden tempo en zorgt voor variatie. ‘Eye For An Eye’ heeft weliswaar net iets meer power en drive, maar sluit verder naadloos op de voorganger aan. Het afsluitende ‘The Grand Masquerade’ brengt geen verrassing, ook hier worden we getrakteerd op een melodische heavy song met de nodige wendingen, zeer vermakelijk zoals eigenlijk het gehele album.

Lancer heeft met ‘Tempest’ een meer dan vermakelijk album in handen. De koers is gewijzigd, minder power en meer heavy metal, en dat ligt de nieuwe zanger meer dan goed. De koerswijziging wordt ook in het traditionele artwork van Dimitar Nikolov weergegeven, dan als een demonische raaf die voortkomt uit een storm. Heerlijk album en zeer aan te raden.

01. Purest Power 5:41
02. Fan The Flames 5:53
03. Entity 5:38