Lamp of Murmuur - Saturnian Bloodstorm | CD

Koos van Marle | 27 februari 2023

Is dat een onuitgebracht nummer van ‘At the Heart of Winter; van Immortal? Een bonustrack wellicht die ik eerder gemist hebt? Opnieuw uit via Osmose misschien? Ik moet je teleur stellen, het is de nieuwe plaat van Lamp of Murmuur. Waar M. vooral uitblonk in een wat gruizigere stofzuiger variant van het black metal genre, heeft hij zich nu met ‘Saturnian Bloodstorm’ toegelegd op een plaat met pure Immortal aanbidderij.

En dat was ook precies wat de bedoeling was. Tijdens de opnames werd er flink op lost geëxperimenteerd en qua sound kwam het steeds dichterbij ‘At the Heart of Winter’ of ‘Volcano’ van Satyricon. De sound waarmee M opgroeide en ik moet zeggen dat ik voor die twee platen ook een apart plekje in mijn hart heb ingeruimd. Deze review is dus niet bepaald objectief, want wat mij betreft vormen zij een integraal deel van mijn muzikale opvoeding en ontdekkingsreis. Pre Spotify, pre-streaming en pre-downloaden. Mooi was die tijd, dit is echter een zij noot.

Er trad voor M. 1 probleem op, er moest ook fatsoenlijk gedrumd worden, gezien het feit dat je ineens heel duidelijk alle instrumenten kon horen. Dat liet hij dan ook verstandig over aan een drumcomputer, maar dat neemt wel een organisch gedeelte weg uit het geluid. Aan de andere kant levert het een rete strakke plaat op en dat past hier ook wel weer bij. Als voorproefje aan deze plaat komen er twee nummers als single uit, ‘Conqueror Beyond the Frenzied Fog’ en ‘Seal of the Dominator’.

Na verschillende luisterbeurten blijkt wel dat dit samen met het titelnummer de beste nummers zijn van dit album. Het wordt nog aangevuld met een niemendalletje op toetsen en nog twee lijvigere nummers.

Vooral ‘Seal of the Dominator’ bevalt mij prima met een heerlijk slepend stuk naar het eind waar Satyr jaloers op zou zijn. Het moment om je onzichtbare sinaasappel uit te knijpen. Verder wil ik de pret niet te veel bederven. Als je net als ik eind jaren 90 met (black) metal begonnen bent is deze praat een heerlijke nostalgische trip. Anders is het gewoon een degelijke release.

01. Conqueror Beyond the Frenzied Fog 06:59
02. Hymns of Death, Rays of Might 07:46
03. Seal of the Dominator 06:46