Knife - Heaven Into Dust | CD

Erik van Dijk | 21 augustus 2023

In 2021 verscheen het gelijknamige debuut album van het Duitse Knife. De band brengt een lekkere mix van black metal, speed metal en punk en wist mij te verassen, net als live op Pitfest eerder dit jaar. De band werd opgepikt door Napalm Records, dat de laatste tijd aardig aan de weg timmert, en de opvolger ‘Heaven Into Dust’ verschijnt 25 augustus.

Met een onveranderde line up is Knife de studio ingedoken voor ‘Heaven Into Dust’. Het stapje omhoog, qua label, is begrijpelijk gezien de impact die het gelijknamige debuut had. Het album telt tien nummers en is gestoken in knap artwork van Na het intro met een kerkorgel trapt Knife af met ‘Hawks of Hades’. Een smerig en snel thrash metal nummer met sterke breaks. Vince Nihil schreeuwt er weer lekker op los, Knife is terug!

‘Night Vision’ opent rustig, maar na het vermakelijke basloopje gaat het weer ouderwets los. Korte riffs, beukende drums en background vocals die iets van een hardcore vibe geven aan het nummer. Met titelnummer ‘Heaven into Dust’ en ‘Iron Sceptre’ zijn twee korte nummers. Hard snel en zwartgallig. Wat wel opvalt, en niet alleen bij deze nummers, is dat de gitaarsolo’s erg plots klinken en bijna buiten het nummer staan, lijkt mij dat deze niet lekker in de mix gezet zijn. Opvallende nummers zijn ‘With Torches They March’, waar een tandje gas wordt teruggenomen en de solo wel vloeiend in de mix zit.

Ook ‘Black Oath and Spells’ klinkt meer genuanceerd en ik moet bekennen dat deze kant van Knife me ook wel bevalt. De nummers zijn meer heavy thrash songs met een dosis gal, gebracht door de intens smerige vocalen van Vince Nihil. Ook ‘The Arson Alchemist’ is weer zo’n heavy thrasher die zelfs iets melodisch klink, met name de solo van Laz Cultro klinkt sterk in het geheel.

‘A Phantom Devised’ en ‘Realm of Violence’ zijn weer onvervalste beukers zoals we kennen van Knife, smerige en zwartgallige thrashers. ‘No Gods in the Dark’ is het slotnummer en het langste nummer. Het nummer verenigt de extreme agressie met de meer heavy thrash invloeden en is een zeer vermakelijke afsluiter.

Knife’s tweede album ‘Heaven Into Dust’ klinkt nog steeds bruut, maar kent wel nuances in vergelijking met de voorganger. Het maakt het album er niet minder om en na het debuut is ook dit een f=dikke vette aanrader.

01. Hawks of Hades 04:12
02. Night Vision 03:17
03. Heaven into Dust 02:43