Khymera – Hold Your Ground | CD

Manfred Werger | 14 februari 2023

Dennis Ward, de muzikant, de geluidsman, is een held. De uit Dallas afkomstige en in Karlsdorf, Duitsland wonende en werkende muzikant is een toffe bassist in een aantal puike bandjes. Daarnaast is hij een topproducer en mixer met een uitstekend gehoor (en een overvolle agenda) en ook als zanger staat hij zijn mannetje. Op de nieuwe Khymera, ‘Hold Your Ground’ combineert hij zijn bas-, zang-, keyboard- en productietaken. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Khymera? Voor de melodieuze rocker en de fans van Dennis Ward is dit wel een gaaf bandje. Het debuut uit 2003 (met Kansas’ Steve Walsh op zang) is een killer. In 2015, na een pauze van 7 jaren, keerde de band terug met het ijzersterke ‘The Grand Design’, een moddervette aanrader! Khymera is ook een beetje de band van Dennis, hij nam de zang over van Walsh in 2005.

Ward was en is als speler en producer behoorlijk actief: Karlsruhe’s trots Pink Cream 69, Unisonic, het geweldige Place Vendome, Bob Catley, Missa Mercuria , Panorama, Firewind konden steevast rekenen op zijn spel, composities en producties. Achter de mengtafel heeft Ward een excellente reputatie, maar ook als bassist en componist houdt hij het vak bij, zo is hij betrokken als bassist bij de veteranen van het Britse Magnum.

Khymera (een afgeleide van Chimera, een samengesteld dier, dat zich nestelt in jouw droombeelden en nachtmerries) is sinds de start gekoppeld aan Frontiers Music Srl. ‘Hold Your Ground‘ is het zesde album van de band en Khymera kent sinds 2015 een redelijk stabiele bezetting, met wat wisselende drummers. Op dit album is Michael Kolar (van Thomsen, Horseman) op drums te horen en Pete Newdeck, voormalig drummer, zorgde voor de backing vocals. Michael Klein is de gitarist, toetsenvirtuoos Eric Ragno is te horen op vele Frontiers platen en hij is sinds 2015 vast lid van Khymera.

Khymera heeft veel weg van de wat klassieke melodieuze rock – en metalacts van de jaren ‘80: Giuffria, Steelheart, FM, Fifth Angel (ten tijde van het Time Will Tell album): goede, stevige composities, volle keyboardlijnen, heavy gitaren en mooie melodielijnen voor de zang.

‘Hold Your Ground’ is een lekkere schijf. De schijf doet in zijn bombast en uitvoering wel wat denken aan de vorige schijfjes. ‘Firestarter’, ‘On The Edge’ en ‘Hear Me Calling’ zijn lekker vlot, mooie songs in een stevig jasje. Ook de Bon Jovi-achtige rockers als ‘Believe in What You Want‘ (met prachtige David Foster keyboards), ‘Sail On Forever’ en ‘Runaway’ (geen BJ cover) klinken sterk. Steve Overland en YaYa hoor je terug in de afsluiter ‘Am I Dreaming’ en in het melodieuze ‘Don’t Wait For Love‘. ‘Could Have Been Us’ klinkt wat bekend, geleend en ‘Our Love Is Killing Me’ is een ballad met klasse.

Toch weer een fijne aanwinst voor de melodieuze rockers en de fans van het genre. Qua productie staat de plaat als een huis. Ik vind wel dat de zang van Dennis Ward heel erg nasaal klinkt, dat heeft effect op de expressie, ook lijdt de gepolijste sound aan gezapigheid. Het is wat overbekend, het geheel biedt niet veel verrassingen. Dat is jammer, nu is het een plaat die je zo kunt opzetten, lekker kunt luisteren, maar je bent ‘m na bijna 41 minuten ook zo weer vergeten.

01. Don’t Wait For Love 3:20
02. Firestarter 3:40
03. Hear Me Calling 3:20